Εἰσαγωγικά
Οὐνία εἶναι
ἐκείνη ἡ θρησκευτικὴ ὀργάνωσι, ποὺ
ἐνῷ ἐξωτερικῶς φέρει ὀρθόδοξο ἔνδυμα, ἐσωτερικῶς καὶ οὐσιαστικῶς ἀνήκει
στὸν παπισμὸ ἢ ῥωμαιοκαθολικισμό.
῞Οσοι ἀκολουθοῦν τὸ «σχῆμα τῆς
οὐνίας» ὀνομάζονται «οὐνῖτες» ἢ
μὲ τοὺς παραπλανητικοὺς ὅρους
«ἐλληνόρρυθμοι» χριστιανοὶ ἢ
«ἑλληνοκαθολικοὶ» κ.ἄ., διατηροῦν
δὲ ναούς, ἱερεῖς, ἄμφια, λειτουργικὰ
βιβλία καὶ ἐκκλησιαστικὸ τυπικὸ
ὅμοια μὲ αὐτὰ τῆς ᾿Ορθοδόξου
᾿Εκκλησίας, ἀλλὰ δέχονται τὸν πάπα
῾Ρώμης ὡς ἀρχηγὸ τῆς ἐκκλησίας τους,
καὶ μάλιστα ἀλάθητο, καθὼς καὶ ὅλες
τὶς ὑπόλοιπες λατινικὲς κακοδοξίες.
Καμμία ᾿Ορθόδοξη
᾿Εκκλησία στὸν κόσμο δὲν ἀναγνωρίζει
τοὺς οὐνῖτες ὡς ὀρθοδόξους, τοὺς
ἀναγνωρίζουν ὅμως ἐπισήμως οἱ παπικοὶ
ὡς μέλη τῆς δικῆς των ἐκκλησίας, πρᾶγμα
τὸ ὁποῖο ἀποδέχονται εὐαρέστως καὶ
οἱ ἴδιοι οἱ οὐνῖτες· καὶ αὐτὸ βεβαίως
τὰ λέει ὅλα!
῾Η οὐνία
ἐμφανίστηκε ὡς γεγονὸς καὶ ὠργανώθηκε
ὡς θεσμὸς τὶς τελευταῖες δεκαετίες
τοῦ 16ου αἰῶνος στὸ τότε ἑνιαῖο
βασίλειο τῆς Πολωνίας καὶ τῆς Λιθουανίας.
᾿Εκείνη τὴν ἐποχὴ αὐτὸ ἦταν ἕνα
μεγάλο σλαυικὸ κράτος (ἀπὸ τὰ ἰσχυρότερα
τῆς Εὐρώπης), ποὺ ἐκτὸς ἀπὸ τὴν
σημερινὴ Πολωνία (Λεχία) καὶ τὴν
Λιθουανία περιελάμβανε ἐπίσης τὴν
Πρωσσία, τὴν Λευκορρωσία, τὴν Λετονία
(Λατβία), τὴν Λιβονία (βόρεια Λετονία
καὶ νότια ᾿Εσθονία), λίγα τμήματα τῆς
῾Ρωσίας, καὶ μέρος τῆς Μικρᾶς ῾Ρωσίας
(σημερινῆς Οὐκρανίας) –ἰδίως τὴν
μητρόπολι Κιέβου, ἡ ὁποία ὅμως
ὑπαγόταν ἐκκλησιαστικῶς στὸ Οἰκουμενικὸ
Πατριαρχεῖο (Κωνσταντινουπόλεως)–.
῾Η ᾿Ορθόδοξη
᾿Εκκλησία ἀντέδρασε ἄμεσα στὴν
ἐμφάνισι τοῦ θεσμοῦ τῆς οὐνίας,
ξεκινῶντας ἕναν πνευματικὸ ἀγῶνα
γιὰ τὴν σωτηρία τῶν ὀρθοδόξων πληθυσμῶν
τῆς περιοχῆς, ὁ ὁποῖος αἰῶνες ἀργότερα
συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Τὰ ὀρθόδοξα
πατριαρχεῖα μὲ συντονισμένες ἐνέργειες
καὶ ἀποστολὲς προσπάθησαν νὰ
ἐνημερώσουν καὶ νὰ προφυλάξουν τὸ
ὀρθόδοξο πλήρωμα. Τὸ 1595 ὁ πατριάρχης
᾿Αλεξανδρείας Μελέτιος Πηγᾶς, ὁ
ἀξιολογώτερος ἐκκλησιαστικὸς ἄνδρας
τῆς ἐποχῆς καὶ ἡγετικὴ φυσιογνωμία
τῆς τότε ὀρθοδοξίας, ἔστειλε στὴν
Πολωνία ὡς πατριαρχικὸ ἔξαρχο τὸν
Κύριλλο Λούκαρι, ὁ ὁποῖος συνεργάστηκε
μὲ τὸν ἔξαρχο τοῦ Οἰκουμενικοῦ
πατριαρχείου, καὶ ἀμφότεροι ἀγωνίστηκαν
σθεναρῶς καὶ ἐπιδεξίως ἐναντίον
τῆς οὐνίας καὶ τοῦ ῥωμαιοκαθολικισμοῦ.
῞Ομως τὸ 1597 ὁ Λούκαρις ἀναγκάζεται νὰ ἀποδράσῃ ἀπὸ τὴν Πολωνία, μόλις προλαβαίνοντας νὰ διαφύγῃ τὴν φυλάκισι καὶ τὴν θανάτωσί του.
῞Ομως τὸ 1597 ὁ Λούκαρις ἀναγκάζεται νὰ ἀποδράσῃ ἀπὸ τὴν Πολωνία, μόλις προλαβαίνοντας νὰ διαφύγῃ τὴν φυλάκισι καὶ τὴν θανάτωσί του.
Τὸ 1599 ὁ πατριάρχης
Μελέτιος ξαναστέλνει τὸν Λούκαρι στὴν
Πολωνία, ὅπου παρέμεινε μέχρι τὶς ἀρχὲς
τοῦ 1601, ἐνῷ κατόπιν μετέβη στὴν
Μολδοβλαχία, γιὰ νὰ στηρίξῃ καὶ ἐκεῖ
τοὺς χειμαζομένους ᾿Ορθοδόξους. Τὴν
ἴδια χρονιὰ ὁ Μελέτιος Πηγᾶς ἐκοιμήθη,
καὶ τὸν διαδέχτηκε στὸ πατριαρχεῖο
᾿Αλεξανδρείας ὁ Κύριλλος Λούκαρις, ὁ
ὁποῖος ἀναδείχθηκε ἐπίσης σὲ κορυφαία
πλὴν τραγικὴ ἐκκλησιαστικὴ φυσιογνωμία.
Διετέλεσε ὁ Λούκαρις πατριάρχης
᾿Αλεξανδρείας μέχρι τὸ 1620, ὁπότε
ἐξελέγη Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης, θέσι
στὴν ὁποία παρέμεινε –μὲ κάποια
διαλείμματα– μέχρι τὶς 20 ἰουνίου 1638,
ὅταν καὶ ἐπαύθη ὁριστικῶς. Μία
ἑβδομάδα μετὰ οἱ Τοῦρκοι τὸν
στραγγάλισαν μέσα στὴν φυλακὴ ὅπου
ἐκρατεῖτο.
῾Ο Λούκαρις καὶ
ἀπὸ τὶς δύο πατριαρχικὲς θέσεις του
συνέχισε μὲ σθένος τὸν ἀγῶνα κατὰ
τῆς οὐνίας καὶ τοῦ παπισμοῦ, ὥστε νὰ
καταστῇ ὁ πιὸ μισητὸς ἱεράρχης
γιὰ τοὺς τότε Λατίνους, οἱ ὁποῖοι δὲν
ἡσύχασαν, ἕως ὅτου τελικῶς ἐπέτυχαν
τὴν ἐκθρόνισί του καὶ τὴν φυσικὴ
ἐξόντωσί του. Κατὰ τὸν ἀγῶνά του
ἐναντίον τῆς οὐνίας καὶ τῆς λατινικῆς
(ἰδίως τῆς ἰησουϊτικῆς) προπαγάνδας
ὁ Λούκαρις θὰ ἐνδιατρίψῃ γιὰ ἕνα
χρονικὸ διάστημα στὴν Μολδοβλαχία καὶ
τὸ 1616 θὰ συντάξῃ στὴν τότε
πρωτεύουσα Τιργόβιστον ἕνα σύντομο
κείμενο, ποὺ τὸ ὀνομάζει Τόμο καὶ
περιέχει 9 ἀναθέματα ἐναντίον τῆς
οὐνίας καὶ τῶν λατινοφρόνων. Τόμος στὴν
ἐκκλησιαστικὴ ὁρολογία λέγεται τὸ
ἐπίτομο κείμενο ὅπου ἕνας ἐξέχων
ἐκκλησιαστικὸς ἄνδρας διατυπώνει
συνοπτικὰ τί πιστεύει καὶ τί φρονεῖ
γιὰ κάποιο δογματικὸ θέμα. ᾿Απὸ ἐδῶ
προέρχονται καὶ τὸ παράγωγο
ῥῆμα ὀρθοτομῶ καὶ τὸ
ἐπίθετο ὀρθοτόμος. Τόμος δηλαδὴ
εἶναι ἡ δήλωσι, τὸ μανιφέστο, ἡ
δογματικὴ ὁμολογία, ἡ ὁποία μπορεῖ
νὰ χρησιμεύσῃ καὶ ὡς ὑπόδειγμα πίστεως
γιὰ τὸ πλήρωμα τῆς ᾿Εκκλησίας ἀλλὰ
καὶ ὡς κριτήριο γιὰ τὸν ἔλεγχο τῆς
πίστεως κάποιου τρίτου. ᾿Ακριβῶς
τέτοιος Τόμος εἶναι καὶ τὸ κείμενο
τοῦ Κυρίλλου Λουκάρεως ποὺ ἀκολουθεῖ.
᾿Εφέτος (2016)
συμπληρώνονται 400 χρόνια ἀπὸ τὴν
συγγραφὴ καὶ δημοσίευσι αὐτοῦ τοῦ
Τόμου, τὸ περιεχόμενο τοῦ ὁποίου
παραμένει ἐπίκαιρο. Γι᾿ αὐτὸ παρουσιάζω
ἐδῶ τὸ σημαντικὸ αὐτὸ κείμενο σὲ
νεοελληνικὴ μετάφρασι, παρ᾿ ὅτι θὰ
προτιμοῦσα νὰ μποροῦσε ἡ πλειοψηφία
τῶν σημερινῶν ἀναγνωστῶν νὰ προσεγγίσῃ
ἀπευθείας τὸ πρωτότυπο, τὸ ὁποῖο
μπορεῖ νὰ βρῇ ὁ ἐνδιαφερόμενος στὸν
«Τόμο ᾿Αγάπης» τοῦ Δοσιθέου ᾿Ιεροσολύμων
(ἐν ἔτει 1698, σελ. 552-554) καθὼς καὶ στὴν
διαδικτυακὴ ἱστοσελίδα τῆς «Συμβολῆς»
(ἐδῶ). ᾿Επειδὴ ὁ Λούκαρις γράφει τὸν
πρόλογό του σὲ ἀρχαΐζουσα γλῶσσα καὶ
τὸ ὑπόλοιπο κείμενο σὲ ἁπλούστερη
μορφή, μεταφράζω καὶ ἐγὼ τὸν μὲν
πρόλογο σὲ ἁπλὴ καθαρεύουσα τὰ δὲ
ὑπόλοιπα σὲ δημοτική.
Διονύσιος
᾿Ανατολικιώτης
δρ φιλοσοφικῆς
σχολῆς Ἀθηνῶν,
πτυχιοῦχος
κοινωνικῆς θεολογίας
Τόμος
πατριάρχου Κυρίλλου Λουκάρεως
(ἐν
Τιργοβίστῳ τῆς Μολδοβλαχίας, 1616)
Κύριλλος ἐλέῳ
Θεοῦ πάπας καὶ Πατριάρχης
τῆς μεγάλης
πόλεως ᾿Αλεξανδρείας καὶ κριτὴς τῆς
οἰκουμένης,
Πρὸς ὅλους τοὺς
ἐν τῷ Τιργοβίστῳ ὀρθοδόξους χριστιανούς,
κληρικοὺς καὶ λαϊκούς, οἱ ὁποῖοι
εἶναι γνήσια τέκνα τῆς ἁγίας τοῦ
Χριστοῦ Καθολικῆς καὶ ᾿Αποστολικῆς (=
παγκοσμίου καὶ ὀρθοδόξου) ᾿Εκκλησίας
τῆς ἀνατολικῆς καὶ διὰ τὴν ἀλήθειαν
τοῦ Εὐαγγελίου δικαίως ἀποστρέφονται
καὶ ἀποβάλλουν κάθε κενὸν λόγον καὶ
προσθήκην τῶν αἱρετικῶν καὶ τῶν
Λατίνων, οἱ ὁποῖοι ὑπούλως πολεμοῦν
τὴν ἡμετέραν ὀρθοδοξίαν·
Χάρις νὰ εἶναι
σὲ σᾶς καὶ εἰρήνη καὶ ἔλεος ἀπὸ τὸν
παντοκράτορα Θεὸν καὶ τὸν Κύριον ἡμῶν
᾿Ιησοῦν Χριστὸν τὸν σωτῆρα ἡμῶν.
Μεγάλη ζάλη
εἶχε καταλάβει ἐκείνην τὴν παλαιὰν
κιβωτὸν (τοῦ Νῶε), ὅταν ἐκλυδωνίζετο
μὲ σφοδρότητα καὶ ἀντιμετώπιζε τὰ
κύματα ἐπὶ τῶν ὑδάτων ὅπου ἔπλεε,
τότε ὅτε κατὰ θείαν παραχώρησιν οἱ
καταρράκται (τοῦ οὐρανοῦ) ἔστελναν
ῥαγδαίας βροχὰς καὶ σχεδὸν ἀπειλοῦσαν
τοὺς εὑρισκομένους ἐντὸς τῆς κιβωτοῦ.
Καὶ δὲν ἐφαίνετο καμμία ἐλπὶς εἰς
τοὺς κεκλεισμένους ἐντὸς αὐτῆς ὅτι
θὰ εὕρουν σωτηρίαν, ἐὰν ὁ Θεὸς δὲν
ἐνεθυμεῖτο τὸν πηδαλιουχοῦντα Νῶε
καὶ δὲν ἔστεργε νὰ κοπάσῃ τὸ ὕδωρ.
Νομίζω ὅτι ἐκεῖνα ἦσαν τύποι τῶν
δεινῶν ποὺ ἔχουν καταλάβει τό γε νῦν
τὴν νέαν κιβωτόν, τὴν καθ᾿ ἡμᾶς
δηλαδὴ ᾿Εκκλησίαν· τὰ ὁποῖα δεινὰ
δὲν προσδοκῶμεν νὰ παύσουν, παρὰ
μόνον ἂν ὁ Θεὸς αὐτοὺς τοὺς πονηροὺς
καταρράκτας, ποὺ λυμαίνονται ἀκόμη
καὶ τὰς ἀκεραιοτέρας ψυχάς, δὲν θελήσῃ
νὰ κατασιγάσῃ καὶ καταστρέψῃ. Διότι
ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἐφθόνησαν τὴν
βαθεῖαν εἰρήνην τῆς ᾿Εκκλησίας ἐν
τῇ πόλει ταύτῃ, ἤγειραν ἄσπονδον
πόλεμον ἐναντίον ἡμῶν καὶ ἐπεχείρησαν
νὰ διαταράξουν τὴν ἐνταῦθα γαλήνην.
᾿Επειδὴ λοιπὸν ἔχομεν σκοπὸν νὰ
ἀφήσωμεν ἐναντίον αὐτῶν τὸν παρόντα
Τόμον, ὥστε νὰ εἶναι δι᾿ ὅλους σας
πανοπλία, καὶ μὲ ὅσα εἶναι γεγραμμένα
εἰς αὐτὸν νὰ δύνασθε νὰ ὑπερασπίζεσθε
μὲ περισσοτέραν ἀσφάλειαν τὴν ὀρθοδοξίαν
σας ἐναντίον τῶν τέτοιων ἐχθρῶν,
ἐθεωρήσαμεν ὀρθόν, διὰ νὰ μὴ εἶναι
δυσνόητον τὸ σύγγραμμα διὰ τοὺς
ἁπλουστέρους, νὰ σᾶς ἐκθέσωμεν εἰς
ἁπλῆν διάλεκτον τὴν ὅλην ὑπόθεσιν,
ἡ ὁποία ἔχει ὡς ἀκολούθως.
Ἀπὸ τὴν παλαιὰ
῾Ρώμη (τῆς ᾿Ιταλίας) ἦρθαν
κάποιοι ποὺ ἔμαθαν ἐκεῖ νὰ λατινοφρονοῦν.
Καὶ τὸ κακὸ εἶναι πὼς ἀπὸ ῾Ρωμαῖοι (=
῾Ρωμιοί, Βυζαντινοί), γέννημα καὶ
θρέμμα τῆς ῾Ρούμελης (= τῆς ῾Ρωμανίας,
δηλαδὴ τοῦ Βυζαντινοῦ κράτους), ποὺ
οἱ γονεῖς τους μπορῶ νὰ πῶ ποτὲ δὲν
εἶδαν Φράγγον, μὲ τὸ νὰ μεταβοῦν στὴν
῾Ρώμη, ὄχι μόνον ἄλλαξαν τὴν πίστι
τους, ἀλλὰ καὶ πολεμοῦν τὰ δόγματα
τὰ ἀληθινὰ καὶ ὀρθόδοξα τῆς ἀνατολικῆς
᾿Εκκλησίας, ποὺ μᾶς παρέδωσε ὁ ἴδιος
ὁ Χριστός, οἱ θεῖοι καὶ ἱεροὶ
μαθηταὶ τοῦ Σωτῆρος, καὶ οἱ σύνοδοι
τῶν ἁγίων πατέρων. ᾿Επειδὴ λοιπὸν
πρόκειται ἐμεῖς νὰ ἀπουσιάσουμε ἀπὸ
ἐδῶ, παραγγέλνουμε στὴν ἀγάπη σας
νὰ στέκεστε στερεοὶ στὴν εὐσέβειά
σας καὶ στὴν ὀρθοδοξία σας. Καὶ οἱ
τέτοιοι λατινόφρονες καὶ φθορεῖς τῶν
συνειδήσεών σας νὰ μὴν ἔχουν καθόλου
τὴν προσοχή σας, ἀλλὰ ὡς αἱρετικοὺς
καὶ ἐχθροὺς τῆς σωτηρίας σας νὰ τοὺς
διώχνετε μακριά σας, ὅσες φορὲς σᾶς
συναντοῦν καὶ σᾶς μιλοῦν ἐνάντια σὲ
ὅσα γράφουμε στὴν συνέχεια· ἀλλὰ
ἐσεῖς νὰ πιστεύετε ἔτσι.
Καὶ πρῶτον. ῞Οποιος
δὲν ὁμολογεῖ μὲ τὴν καρδιὰ καὶ τὸ
στόμα, καὶ μάλιστα ὅποιος λέγεται
῾Ρωμαῖος (= ῾Ρωμιὸς) καὶ τῆς
ἀνατολικῆς ᾿Εκκλησίας παιδί, καὶ
εἶναι βαπτισμένος ῥωμαϊκὰ χριστιανικὰ
ὅπως ἐμεῖς, ἀλλὰ δὲν ὁμολογεῖ
ὅτι τὸ πανάγιον Πνεῦμα
ἐκπορεύεται (ὑπαρκτικῶς) ἀπὸ
τὸν Πατέρα μόνο, ὡς πρὸς τὴν οὐσία
καὶ τὴν ὑπόστασι, καὶ ὅτι ὡς πρὸς
τὴν χρονικὴ παρουσία του (ἀποστέλλεται)ἀπὸ
τὸν Πατέρα καὶ τὸν Υἱό, ὅποιος δὲν
δίνει αὐτὴν τὴν ὁμολογία, ἀλλὰ λέγει
ὅτι τὸ Πνεῦμα ἐκπορεύεται ἐκ τοῦ
Πατρὸς καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ (= Φιλιόκβε),
ἐκεῖνος ἂς εἶναι ἔξω ἀπὸ τὴν
᾿Εκκλησία μας, καὶ νὰ μὴν ἔχῃ μαζί
μας κοινωνία, καὶ ἂς εἶναι ἀνάθεμα.
Δεύτερον. ῞Οποιος
δὲν ὁμολογεῖ ὅτι στὸ μυστήριον τῆς
κοινωνίας πρέπει καὶ οἱ λαϊκοὶ νὰ
μεταλαμβάνουν τὸ τίμιον καὶ ἄχραντον
σῶμα καὶ τὸ αἷμα, παρὰ ἰσχυρίζεται
πὼς (οἱ λαϊκοὶ) τὸ ἄχραντον σῶμα
μόνον πρέπει νὰ κοινωνοῦν, καὶ ὄχι
καὶ τὸ αἷμα, ἂς εἶναι ἐκτὸς τῆς
᾿Εκκλησίας καὶ ἀνάθεμα. Καὶ μαζὶ μ᾿
αὐτὸ ὅποιος λέγει πὼς ἀρκεῖ νὰ
μεταλάβῃ μόνον τὴν σάρκα (τοῦ
Χριστοῦ), διότι ἐκεῖ εἶναι καὶ τὸ
αἷμα, παρόλο ποὺ ὁ Χριστὸς χωριστὰ
χωριστὰ παρέδωκε τὸ καθένα, ἀλλὰ αὐτοὶ
δὲν τὸ τηροῦν, (ἂς εἶναι) ἀνάθεμα.
Τρίτον. ῞Οποιος
λέγει ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν ᾿Ιησοῦς
Χριστὸς στὸν μυστικὸ δεῖπνο
εἶχε (ἄρτον) ἄζυμο σὰν τοὺς
᾿Ιουδαίους, καὶ ὄχι ἄρτον ἔνζυμο,
δηλαδὴ ψωμὶ φουσκωτό, ἐκεῖνος ἂς
εἶναι μακριὰ ἀπὸ μᾶς, καὶ ἂς εἶναι
ἀνάθεμα πάνω του, διότι ἔχει φρόνημα
ἰουδαϊκὸ καὶ τοῦ ᾿Απολιναρίου
καὶ τῶν ᾿Αρμενίων τὰ δόγματα παρεισάγει
στὴν ᾿Εκκλησία μας. Γι᾿ αὐτὸ καὶ
δεύτερη φορὰ λέμε· ἀνάθεμα.
Τέταρτον. ῞Οποιος
λέγει ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν ᾿Ιησοῦς
Χριστὸς ὅταν ἔρθῃ νὰ κρίνῃ, δὲν
ἔρχεται γιὰ τὶς ψυχές, ἀλλὰ θὰ ἔρθῃ
νὰ ἀποφασίσῃ μόνο γιὰ τὰ σώματα,
ἀνάθεμα.
Πέμπτον. ῞Οποιος
λέγει πὼς οἱ ψυχὲς τῶν χριστιανῶν
ποὺ μετανόησαν στὸν κόσμο τοῦτο,
ἀλλὰ δὲν ὡλοκλήρωσαν τὸν κανόνα
τους, πηγαίνουν σὰν χωριστοῦν ἀπὸ
τὸ σῶμα σὲ καθαρτήριον πῦρ, ποὺ εἶναι
φωτιὰ καὶ κόλασι καὶ τιμωρία, πρᾶγμα
ποὺ εἶναι μῦθος εἰδωλολατρικός,
ἀνάθεμα. Διότι δίνουν τὴν ἐλευθερία
στοὺς Χριστιανοὺς νὰ ἁμαρτάνουν.
Ἕκτον. ῞Οποιος
λέγει πὼς ὁ πάπας τῆς ῾Ρώμης εἶναι
κεφαλὴ τῆς ᾿Εκκλησίας καὶ ὄχι ὁ
Χριστός, ἀνάθεμα.
Ὅποιος ἐναντιώνεται
σ᾿ αὐτά, γιὰ νὰ τὰ ἀνατρέψῃ καὶ νὰ
τὰ ἀκυρώσῃ, ἀνάθεμα.
Ἐσεῖς, χριστιανοί
μου, σᾶς παρακαλῶ γιὰ τὸν Κύριο καὶ
γιὰ τὸ συμφέρον τῆς ψυχῆς σας, νὰ
φυλάγεστε ἀπὸ τοὺς λύκους τούτους,
ὅποιοι καὶ ἂν εἶναι, καὶ τοῦτον τὸν
Τόμο νὰ τὸν διαβάζετε συχνὰ στὴν
᾿Εκκλησία, γιὰ νὰ γνωρίζετε τὰ
κεφάλαια στὰ ὁποῖα προσπαθοῦν νὰ
σᾶς πολεμοῦν οἱ τέτοιοι. Αὐτοὶ σὲ
ὅλη τους τὴν ζωὴ δὲν ἔμαθαν τίποτε
ἄλλο παρὰ πῶς νὰ ἐναντιώνωνται σ᾿
ἐμᾶς τοὺς ὀρθοδόξους Χριστιανούς,
γιὰ νὰ γίνεται πάλι ἡ φθορὰ καὶ ἡ
συμφορὰ στὸ γένος μας ἀπὸ ῾Ρωμαίους (=
῾Ρωμιούς). ᾿Αλλὰ ἐμεῖς χωρὶς νὰ τοὺς
ἀκοῦμε, ἂς στέκουμε σταθεροὶ κατὰ
τὸ δυνατόν, καὶ παρακαλᾶτε τὸν Θεὸν
νὰ μὴν εἰσέλθετε σὲ πειρασμὸ γιὰ
τὴν πίστι· ἀλλὰ ὅταν παραστῇ ἀνάγκη,
τὸ αἷμά του νὰ χύσῃ ὁ ἄνθρωπος γιὰ
τὴν εὐσέβειά του εἶναι πολὺ γλυκό.
῞Ομως ὁ Θεὸς δὲν θὰ παραχωρήσῃ νὰ
φτάσῃ τὸ πρᾶγμα μέχρι ἐκεῖ, γιὰ νὰ
εἶναι οἱ ἀντίθετοί μας τιποτένιοι
καὶ μὲ τὴν χάρι τοῦ Χριστοῦ ἀμαθεῖς
καὶ τυφλοί.
Πάντως νὰ
φυλάγεστε καὶ νὰ προσέχετε ἀπὸ τοὺς
τέτοιους. Καὶ ὁ Κύριος ἡμῶν ᾿Ιησοῦς
Χριστὸς νὰ σᾶς βοηθᾷ, νὰ σᾶς εὐλογῇ
καὶ νὰ σᾶς χαρίζῃ εἰρηνικὴ κατάστασι·
συνάμα καὶ ἡ εὐχὴ τῆς ἡμῶν μετριότητος
νὰ εἶναι μὲ ὅλους ἐσᾶς· ἀμήν.
«᾿Εκκλησιολόγος»,
φ. 462, 28/5/2016