Ὁ πνευματικὸς ἀγῶνας στὴν
κονίστρα τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης
Τεσσαρακοστῆς ὁλοκληρώνεται μὲ τὴν
εἴσοδό μας στὴν Μεγάλη Ἑβδομάδα.
Μαζὶ καλούμεθα νὰ παρακολουθήσουμε
τὰ ἅγια Πάθη τοῦ Κυρίου, ὁ ὁποῖος
φόρεσε σάρκα καὶ ἔπαθε ὡς ἄνθρωπος
γιὰ νὰ ἐλευθερώσει τὸ ἀνθρώπινο
γένος ἀπὸ τὰ δεσμὰ τοῦ θανάτου.
Ἐγκαταλείποντες τὰ ἐγκόσμια,
καλούμεθα νὰ ταξιδέψουμε νοερὰ στὰ
Ἱεροσόλυμα, γιὰ νὰ ζήσουμε τὸ θεῖο
δράμα ποὺ ἐκτυλίσσεται ἐνώπιον μας
καὶ νὰ ἑορτάσουμε ὅλοι μαζὶ τὴν
ζωηφόρο Ἀνάσταση, ποὺ ἔγινε ἀκένωτη
πηγὴ ζωῆς καὶ χαρᾶς γιὰ μᾶς. Ἡ
Ὀρθοδοξία μᾶς προσκαλεῖ καὶ πάλι
στὸ θεῖο θαῦμα τῆς ζωῆς καὶ τῆς
σωτηρίας τοῦ ἀνθρώπου. Εἰδοποιὸς
διαφορά τοῦ δόγματός μας καὶ τοῦ
τρόπου μας εἶναι ἡ ἐμμονὴ στὴν
Ἀνάσταση. Ἐνῷ διάφορες ὁμολογίες
παρακολουθοῦν καὶ τιμοῦν τὰ Πάθη
τοῦ Κυρίου, τὰ ἑρμηνεύουν καθαρὰ
μέσα στὰ στενὰ πλαίσια τῆς ἰκανοποίησης
τῆς θείας ὀργῆς τοῦ Θεοῦ καὶ οἱ
ἐκκλησίες τους μένουν βουβὲς μετὰ
τὴν Μεγάλη Παρασκευή. Στὴν Ὀρθοδοξία,
προσκυνοῦμε μὲν τὰ Πάθη τὰ σεπτά,
ἀλλ᾿ ὡς φῶτα σωστικά, διότι ξέρουμε
πὼς μετὰ τὸν Σταυρὸ ἀκολουθεῖ ἡ
Ἀνάσταση! Αὐτὸ ἦταν καὶ αὐτὸ
παραμένει τὸ χαρμόσυνο μήνυμα τῆς
Ὀρθοδοξίας στὸν κόσμο. Ἂς γιορτάσουμε
ὅλοι μαζὶ λοιπὸν τὸ Ἅγιον Πάσχα ἐν
εἰρήνῃ καὶ ἱερᾷ κατανύξει,
συμψάλλοντας μὲ τὸν ὑμνωδὸ τὸ
«Ἀνάστα ὁ Θεὸς, κρῖνον τὴν γῆν»,
τὸ «Δεῦτε λάβετε φῶς» καὶ τὸ «Χριστὸς
Ἀνέστη»! |
Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος
ὁ Θεολόγος μᾶς προετοιμάζει μὲ μοναδικὸ
τρόπο,
λέγοντάς μας τὰ ἐξῆς:
λέγοντάς μας τὰ ἐξῆς:
28. Τώρα δὲ εἴμαστε ἀναγκασμένοι ν᾿ ἀνακεφαλαιώσουμε τὸ λόγο ὡς ἑξῆς: Δημιουργηθήκαμε, γιὰ νὰ εὐεργετηθοῦμε. Εὐεργετηθήκαμε, ἐπειδὴ δημιουργηθήκαμε. Μᾶς δόθηκε ὁ Παράδεισος, γιὰ νὰ εὐτυχήσουμε. Λάβαμε ἐντολή, γιὰ νὰ εὐδοκιμήσουμε μὲ τὴ διαφύλαξή της, ὄχι γιατί ὁ Θεὸς ἀγνοοῦσε αὐτὸ ποὺ θὰ γινόταν, ἀλλὰ γιατί νομοθετοῦσε τὸ αὐτεξούσιο. Ἀπατηθήκαμε, γιατὶ μᾶς φθόνησαν. Ξεπέσαμε, γιατί παραβήκαμε τὴν ἐντολή. Εἴμαστε ἀναγκασμένοι σὲ νηστεία, γιατὶ δὲ νηστεύσαμε, καθὼς ἐξουσιασθήκαμε ἀπ᾿ τὸ δένδρο τῆς γνώσης. Γιατὶ ἦταν παλιὰ ἡ ἐντολὴ καὶ σύγχρονη μέ μᾶς, σὰν κάποια διαπαιδαγώγηση τῆς ψυχῆς καὶ σωφρονισμὸ ἀπ᾿ τὶς ἀπολαύσεις. Τὴν ἐλάβαμε εὔλογα, γιὰ νὰ ἀπολαύσουμε μὲ τὴν τήρησή της αὐτὸ ποὺ χάσαμε μὲ τὴ μὴ διαφύλαξή της. Χρειασθήκαμε Θεὸ ποὺ σαρκώθηκε καὶ πέθανε, γιὰ νὰ ζήσουμε. Νεκρωθήκαμε μαζί Του, γιὰ νὰ καθαρισθοῦμε. Ἀναστηθήκαμε μαζί Του, ἐπειδὴ μαζί Του καὶ νεκρωθήκαμε. Συνδοξασθήκαμε, ἐπειδὴ συναναστηθήκαμε.
29. Εἶναι πολλὰ μὲν λοιπὸν τὰ θαύματα τῆς τότε ἐποχῆς: Θεὸς ποὺ σταυρώνεται, ἥλιος ποὺ σκοτίζεται καὶ πάλι ἀνατέλλει (γιατὶ ἔπρεπε καὶ τὰ κτίσματα νὰ συμπάσχουν μὲ τὸν Κτίστη). Καταπέτασμα ποὺ σχίζεται, αἷμα καὶ νερὸ ποὺ χύνεται ἀπ᾿ τὴν πλευρὰ (τὸ μὲν αἷμα, γιατί ἦταν ἄνθρωπος, τὸ δὲ νερὸ γιατὶ ἦταν πάνω ἀπ᾿ τὸν ἄνθρωπο). Γῆ, ποὺ σείεται, πέτρες ποὺ σχίζονται γιὰ χάρη τῆς πέτρας (ποὺ εἶναι ὁ Χριστός), νεκροὶ ποὺ ἀνασταίνονται, ὡς ἐπιβεβαίωση τῆς τελευταίας καὶ κοινῆς ἀναστάσεως. Τὰ σημεῖα δὲ στὸν τάφο, τὰ μετὰ τὸν τάφο, ποιὸς θὰ μποροῦσε ἐπάξια νὰ τὰ ὑμνήσει; Τίποτε ἄλλωστε δὲν ὑπάρχει σὰν τὸ θαῦμα τῆς σωτηρίας μου: λίγες σταγόνες αἵματος ἀναπλάθουν τὸν κόσμο ὅλο καὶ γίνονται σὰν χυμὸς γάλακτος γιὰ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους, ποὺ συνδέουν καὶ συνάγουν ἐμᾶς σὲ μία ἑνότητα.
30. Ἀλλ᾿ ὦ Πάσχα, τὸ μέγα καὶ ἱερό, ποὺ καθαρίζεις τὸν κόσμο ὅλο! Γιατὶ θὰ σοῦ μιλήσω σὰν κάτι ἔμψυχο. Ὢ Λόγε Θεοῦ καὶ φῶς καὶ ζωὴ καὶ σοφία καὶ δύναμη! Γιατὶ χαίρομαι μ᾿ ὅλα σου τὰ ὀνόματα! Ὢ γέννημα κι ὁρμὴ καὶ σφραγῖδα τοῦ μεγάλου νοῦ! Ὢ Λόγε ποὺ νοεῖσαι κι ἄνθρωπε ποὺ φαίνεσαι, ὁ ὁποῖος φέρεις τὰ πάντα προσδεδεμένα στὸ λόγο τῆς δυνάμεώς σου! Τώρα μὲν ἂς δεχθεῖς τὸ λόγο αὐτό, ὄχι ὡς ἀπαρχή, ἀλλ᾿ ὡς συμπλήρωση ἴσως τῆς δικῆς μας καρποφορίας, εὐχαριστία τὸ ἴδιο κι ἱκεσία, γιὰ νὰ μὴν κακοπάθουμε ἐμεῖς τίποτε περισσότερο πέρα ἀπ᾿ τοὺς ἀναγκαίους κόπους κι ἱεροὺς πόνους γιὰ τὶς ἐντολές σου, μὲ τοὺς ὁποίους ζήσαμε μέχρι τώρα. Κι ἂς σταματήσεις τὴν ἐναντίον μας τυραννία τοῦ σώματος (βλέπεις. Κύριε, πόσο μεγάλη εἶναι καὶ πόσο μᾶς λυγίζει), ἢ τὴν κρίση σου, ἂν θέλαμε νὰ καθαρισθοῦμε ἀπὸ σένα. Ἂν δὲ τερματίσουμε ἄξια μὲ τὸν πόθο μας καὶ γίνουμε δεκτοὶ στὶς οὐράνιες σκηνές, ἀμέσως κι ἐδῶ θὰ σοῦ προσφέρουμε θυσίες δεκτὲς στὸ ἅγιό σου θυσιαστήριο. Πατέρα καὶ Λόγε καὶ Πνεῦμα ἅγιο. Γιατὶ σὲ σένα ἁρμόζει κάθε δόξα, τιμὴ καὶ ἐξουσία στοὺς αἰῶνες τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
Μετάφραση: Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Δορμπαράκης.
Ἐκ τοῦ βιβλίου: «Μιλάει ὁ Γρηγόριος Θεολόγος»,
Ἐκδόσεις Ἀποστολικῆς Διακονίας τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, Ἀθῆναι 1991.