Ας θεωρούμε, λοιπόν, ότι ο άνδρας
είναι το κεφάλι και η γυναίκα το σώμα,
όπως αποδεικνύει και τούτος ο αποστολικός
συλλογισμός: «Ο άνδρας είναι η κεφαλή
(δηλ. ο αρχηγός) της γυναίκας, όπως και
ο Χριστός της Εκκλησίας. Ο Χριστός είναι
και ο σωτήρας του σώματός Του, της
Εκκλησίας. Όπως όμως η Εκκλησία υποτάσσεται
στο Χριστό, έτσι και οι γυναίκες πρέπει
σε όλα να υποτάσσονται στους άνδρες
τους» (Εφ. 5:23-24).
Εσύ, ο άνδρας, ακούς
τον Παύλο, που συμβουλεύει τη γυναίκα
να υποτάσσεται σ' εσένα, και τον επαινείς
και τον θαυμάζεις. Ακου, όμως, τι λέει
παρακάτω. Ακου τι ζητάει από σένα:
«Οι άνδρες ν' αγαπάτε τις γυναίκες σας,
όπως ο Χριστός αγάπησε την Εκκλησία
και πρόσφερε τη ζωή Του γι' αυτήν» (Εφ.
5:25). Είδες προηγουμένως υπερβολή υποταγής;
Δες τώρα υπερβολή αγάπης. Θέλεις να
υπακούει σ' εσένα η γυναίκα σου, όπως η
Εκκλησία υπακούει στο Χριστό; Φρόντιζε
κι εσύ γι' αυτήν, όπως ο Χριστός για την
Εκκλησία. Κι αν χρειαστεί τη ζωή σου να
θυσιάσεις γι' αυτήν, κομμάτια να
γίνεις χίλιες φορές, τα πάντα να
υπομείνεις και να πάθεις, μην αρνηθείς
να το κάνεις.
Γιατί ούτε κι έτσι θα έχεις
κάνει κάτι ισάξιο μ' εκείνο που έκανε ο
Χριστός για την Εκκλησία, αφού εσύ θα
έχεις πάθει γι' αυτήν με την οποία είσαι
ενωμένος, ενώ ο Κύριος έπαθε γι' αυτήν
που Τον αποστρεφόταν και Τον
περιφρονούσε. Καθώς, λοιπόν, ο Χριστός
όχι με απειλές, όχι με βρισιές, όχι με
φοβέρες, αλλά με πολλή αγάπη και
στοργή, με φροντίδα και θυσία κατόρθωσε
να εμπνεύσει την ευπείθεια σ' εκείνην
που τόσο Τον είχε λυπήσει, έτσι να κάνεις
κι εσύ, έτσι να φέρεσαι στη γυναίκα σου.
Αν δεν σε προσέχει, αν σε αντιμετωπίζει
με υπερηφάνεια, αν σου δείχνει περιφρόνηση,
θα μπορέσεις να τη συμμορφώσεις με
την πολλή φροντίδα σου, με την αγάπη και
την καλοσύνη σου, όχι με την οργή και το
φοβέρισμα. Μόνο έναν υπηρέτη μπορείς
να συνετίσεις έτσι, ή μάλλον ούτε κι
αυτόν, γιατί γρήγορα θα οργιστεί και θα
φύγει από τη δούλεψή σου. Στη σύντροφο
της ζωής σου, στη μάνα των παιδιών σου,
στη βάση κάθε χαράς μέσα στην οικογένειά
σου, δεν πρέπει με αγριάδα και απειλές
να επιβάλλεσαι, αλλά με την αγάπη και
τον καλό τρόπο.
Τί συζυγική ζωή είναι
αυτή, όταν η γυναίκα τρέμει τον άνδρα
της; Και ποιά οικογενειακή θαλπωρή θα
απολαύσει ο άνδρας, όταν ζει μαζί μέ
γυναίκα που τη μεταχειρίζεται σαν δούλα;
Κι αν πάθεις κάτι για χάρη της, μην της
το χτυπήσεις. Ούτε ο Χριστός έκανε κάτι
τέτοιο. «Και τη ζωή του», λέει, «πρόσφερε
γι' αυτήν, θέλοντας έτσι να την καθαρίσει
και να την αγιάσει» (Εφ. 5:25-26). Επομένως
ήταν ακάθαρτη, είχε ελαττώματα, ήταν
άσχημη και ποταπή.
…
…Γι’ αυτό μη ζητάς από τη
γυναίκα αυτά που δεν είναι δικά της.
Βλέπεις, ότι όλα από τον Κύριο τα πήρε
η Εκκλησία. Απ’ αυτόν έγινε ένδοξη και
λαμπρή. Μη νιώσεις αποστροφή για τη
γυναίκα, επειδή έτυχε να μην είναι
όμορφη. Ακουσε τι λέει η Γραφή: «Η
μέλισσα είναι τόσο μικρή ανάμεσα στα
φτερωτά, μα ο καρπός των κόπων της
είναι τόσο γλυκός!» (Σοφ. Σειρ. 11:3). Θεού
πλάσμα είναι η γυναίκα. Με την αποστροφή
σου δεν προσβάλλεις εκείνην, αλλά το
Δημιουργό της. Τί δικό της έχει; Ο Κύριος
δεν της τα έδωσε όλα; Μα και την όμορφη
γυναίκα μην την παινέψεις, μην τη
θαυμάσεις. Ο θαυμασμός της μιας και η
περιφρόνηση της άλλης δείχνουν άνθρωπο
ακόλαστο. Την ομορφιά της ψυχής να
ζητάς και το Νυμφίο της Εκκλησίας να
μιμείσαι. Η σωματική ομορφιά, πέρα
από το ότι είναι γεμάτη αλαζονεία,
προκαλεί ζήλεια, πολλές φορές μάλιστα
και αβάσιμες υποψίες. Δεν χαρίζει,
όμως, ηδονή; Για λίγο, ναι· για ένα μήνα
ή δύο, ή το πολύ για ένα χρόνο· υστέρα,
όχι πια. Γιατί, λόγω της συνήθειας, δεν
σου κάνει πια αίσθηση η ομορφιά, η οποία
όμως διατηρεί την αλαζονεία της. Κάτι
τέτοιο δεν συμβαίνει στην περίπτωση
μιας γυναίκας που δεν έχει εξωτερική
ομορφιά, έχει όμως εσωτερική. Εκεί είναι
φυσικό η ηδονή και η αγάπη του συζύγου
να παραμένουν απ’ την αρχή ως το τέλος
αμείωτες, γιατί προέρχονται από ομορφιά
ψυχής και όχι σώματος. Υπάρχει τίποτα ωραιότερο από
τ' αστέρια τ' ουρανού; Σώμα τόσο λευκό
δεν μπορείς να μου βρεις. Μάτια τόσο
λαμπερά δεν μπορείς να μου δείξεις. Όταν
δημιούργησε ο Θεός τ' αστέρια, οι άγγελοι
τα θαύμασαν γεμάτοι έκπληξη. Κι εμείς
τώρα τα θαυμάζουμε, όχι όμως τόσο
πολύ, όσο όταν τα πρωτοείδαμε. Αυτό κάνει
η συνήθεια. Ελαττώνει την έκπληξη,
επομένως και το θαυμασμό και την
έλξη. Σκεφτείτε τώρα πόσο περισσότερο
ισχύει αυτό στην περίπτωση της γυναίκας.
Αν μάλιστα τύχει να τη βρει και κάποια
αρρώστια, αμέσως χάθηκαν όλα. Να γιατί
από τη γυναίκα πρέπει να ζητάμε καλοσύνη,
μετριοφροσύνη, ευθύτητα και ειλικρίνεια.
Αυτά είναι τα γνωρίσματα της ψυχικής
ομορφιάς. Σωματική ομορφιά να μη ζητάμε.
Δεν βλέπετε τόσους και τόσους, που πήραν
ωραίες γυναίκες, πως κατέστρεψαν τη ζωή
τους αξιοθρήνητα; Και δεν βλέπετε
άλλους, που, χωρίς να έχουν ωραίες
γυναίκες, έζησαν πολύ ευτυχισμένα; Ούτε, όμως, και για πλούσια
γυναίκα να ψάχνουμε. Κανένας ας μην
περιμένει να γίνει πλούσιος με το γάμο.
Αισχρός και αξιοκαταφρόνητος είναι
ένας τέτοιος πλουτισμός. Επιπλέον, όπως
λέει ο απόστολος, «όσοι θέλουν να
πλουτίσουν, πέφτουν σε πειρασμό, σε
παγίδα του διαβόλου και σε πολλές
επιθυμίες ανόητες και βλαβερές, που
βυθίζουν τους ανθρώπους στην καταστροφή
και στο χαμό» (Α' Τιμ. 6:9).
Από τη γυναίκα,
λοιπόν, μη ζητάς λεφτά, αλλά αρετές.
Είναι δυνατό ν' αδιαφορείς για τα
σπουδαιότερα και να φροντίζεις για
τα ασήμαντα; Δυστυχώς, όμως, σε όλα αυτό
κάνουμε. Αν αποκτήσουμε παιδί, νοιαζόμαστε
όχι για το πως θα γίνει καλός άνθρωπος,
αλλά για το πως θα του εξασφαλίσουμε
πλούτη· όχι για το πως θ' αποκτήσει
καλούς τρόπους, αλλά για το πως θα έχει
πολλούς πόρους. Στο επάγγελμά μας, πάλι,
δεν κοιτάμε πως θα το ασκήσουμε τίμια,
αλλά πως θα μας φέρει μεγάλα κέρδη. Όλα,
λοιπόν, γίνονται για τα λεφτά. Μας έχει
κυριέψει ο έρωτας του χρήματος, γι' αυτό
οδηγούμαστε στην καταστροφή.
«Έτσι»,
συνεχίζει ο απόστολος, «και οι άνδρες
οφείλουν ν' αγαπούν τις γυναίκες τους,
όπως αγαπούν τω ίδιο τους το σώμα.
Όποιος αγαπάει τη γυναίκα του, αγαπάει
τον εαυτό του. Κανείς ποτέ δεν μίσησε
το ίδιο του το σώμα, αλλ' αντίθετα το
τρέφει και το φροντίζει· έτσι κάνει και
ο Κύριος για την Εκκλησία, γιατί όλοι
είμαστε μέλη του σώματός Του από τη
σάρκα Του και τα οστά Του» (Εφ. 5:28-30). …
…
…Όση, λοιπόν, αγάπη έχεις στον
εαυτό σου, τόση αγάπη θέλει ο Θεός να
έχεις και στη γυναίκα σου. Δεν βλέπεις
ότι και στο σώμα μας πολλές ατέλειες ή
ελλείψεις έχουμε; Ο ένας έχει τα πόδια
στραβά, ο άλλος τα χέρια παράλυτα, ο
τρίτος κάποιο άλλο μέλος άρρωστο
κ.ο.κ. Και όμως, δεν το κακομεταχειρίζεται
ούτε το κόβει· απεναντίας μάλιστα, το
φροντίζει και το περιποιείται
περισσότερο απ’ όσο τα υγιή μέλη του,
και ο λόγος είναι ευνόητος.
Όσο αγαπάς,
λοιπόν, τον εαυτό σου, τόσο ν' αγαπάς
και τη γυναίκα σου. Όχι μόνο γιατί ο
άνδρας και η γυναίκα έχουν την ίδια
φύση, αλλά και για μιαν άλλη σπουδαιότερη
αιτία: Γιατί δεν είναι πια δύο ξεχωριστά
σώματα, αλλά ένα. …
… Αλλά και η γυναίκα δεν πρέπει
να περιφρονεί τον άνδρα της για
οποιονδήποτε λόγο, προπαντός αν είναι
φτωχός. Να μη βαρυγγωμάει και να μην τον
βρίζει, λέγοντας λ.χ.: "Ανανδρε και
δειλέ, τεμπέλη και ακαμάτη, ανάμελε και
υπναρά! Ο τάδε, αν και καταγόταν από
φτωχή οικογένεια, με πολλούς κόπους και
κινδύνους έκανε μεγάλη περιουσία. Και
να, η γυναίκα του φοράει πανάκριβα
ρούχα, κυκλοφορεί με αμάξι, έχει
τόσους υπηρέτες, ενώ εγώ πήρα εσένα, που
είσαι ζαρωμένος από τη φτώχεια και ζεις
άσκοπα!". Δεν πρέπει η γυναίκα να λέει
στον άνδρα της τέτοια λόγια. Το σώμα δεν
εναντιώνεται στο κεφάλι, αλλά το υπακούει.
Πώς, όμως, θα υποφέρει τη φτώχεια; Από
που θα βρει παρηγοριά; Ας σκεφτεί τις
φτωχότερες γυναίκες. Ας συλλογιστεί
πόσες κοπέλες από καλές οικογένειες
όχι μόνο τίποτα δεν πήραν από τους άνδρες
τους, αλλά και ξόδεψαν τη δική τους
περιουσία γι' αυτούς. Ας αναλογιστεί
τους κινδύνους από έναν τέτοιο πλούτο,
και θα προτιμήσει τότε τη φτωχική
αλλά ήσυχη ζωή. Γενικά, αν αγαπάει τον
άνδρα της, δεν θα ξεστομίσει ποτέ παράπονο
ή προσβλητικό λόγο γι' αυτόν. Θα προτιμήσει
να τον έχει κοντά της χωρίς πλούτη, παρά
να είναι πλούσιος, και αυτή να ζει μέσα
στην ανασφάλεια και τις ανησυχίες, που
συνεπάγονται οι επιχειρηματικές
δραστηριότητες. Ούτε και ο άνδρας, όμως, ακούγοντας
τα παράπονα ή τις επικρίσεις της
γυναίκας του, πρέπει να τη βρίζει ή να
τη χτυπάει, επειδή έχει εξουσία πάνω
της. Καλύτερα να τη συμβουλεύει και να
τη νουθετεί ήρεμα, χωρίς ποτέ να
σηκώνει χέρι εναντίον της. Ας τη διδάσκει
την ουράνια φιλοσοφία, τη χριστιανική,
που είναι ο αληθινός πλούτος. Ας τη
διδάσκει όχι μόνο με τα λόγια αλλά και
με τα έργα, πως η φτώχεια δεν είναι
καθόλου κακό. Ας τη διδάσκει να περιφρονεί
τη δόξα και ν' αγαπά την ταπείνωση·
και τότε εκείνη ούτε παράπονο θα έχει
ούτε χρήματα θα επιθυμεί. Ας τη διδάσκει
να μην αγαπάει τα χρυσά κοσμήματα και
τα πολυτελή ρούχα και τα πολλά αρώματα,
ούτε να θέλει για το σπίτι ακριβά έπιπλα
και περιττά στολίδια. Όλα τούτα φανερώνουν
ματαιόδοξο φρόνημα και κουφότητα. Και
της ίδιας και του σπιτιού στολισμός ας
είναι η κοσμιότητα και η σεμνότητα. Και
η ίδια και το σπίτι ας μοσχοβολάνε το
άρωμα της σωφροσύνης και της αρετής.
Ὁ Mέγας Πατήρ καί Στύλος τῆς Ὁρθοδοξίας, Ἀθανάσιος, διεξήγαγε πολλούς ἀγώνες γιά τήν Ὁρθόδοξη πίστη. Μὲ τὸν καθόλου βίο του, ἀπέδειξε τὸ ἐνάρετο καὶ τὸ εὐσεβές του ἤθους αὐτοῦ σὲ τέτοιο βαθμό, ὥστε τὸ ὄνομα οὐ νὰ ἀποβεῖ ταυτόσημο πρὸς τὴν ἀρετή. Γι’ αὐτὸ λέγει ἐπιγραμματικὰ ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Ναζιανζηνός : «Ἀθανάσιον ἐπαίνων, ἀρετὴν ἐπαινέσομαι, ταῦτον γὰρ ἐκεῖνον τὲ εἰπεῖν καὶ ἀρετὴν ἐπαινέσαι».(Επαινώντας τον Αθανάσιο, θα επαινέσω την αρετή.
Γιατί Αθανάσιος και αρετή είναι το ίδιο πράγμα. Όταν αναφέρομαι σε αυτόν επαινώ
την αρετή). Ο Ἅγιος Γρηγόριος συνεχίζοντας παρατηρεῖ ὅτι ὁ Μέγας Ἀθανάσιος ἔγινε κατ’ ἐξοχὴν δέκτης τοῦ θείου φωτισμοῦ, ἔφθασε σὲ ὕψος βιβλικῶν προσώπων καὶ ἴσως μάλιστα κάποια ἀπὸ αὐτὰ νὰ ὑπερέβαλε, γιατί κυριολεκτικὰ ἑνώθηκε καὶ ἔγινε ἕνα μὲ τὸ θεῖο φῶς. Καὶ ἔτσι μόνο κατόρθωσε νὰ ἀντιμετωπίσει τὶς μεγάλες κακοδοξίες τῶν αἱρετικῶν της ἐποχῆς του.
Ὁ Μέγας Ἀθανάσιος γεννήθηκε κατὰ τὸ ἔτος 295 μ.Χ. στὴν Ἀλεξάνδρεια
ἀπὸ Χριστιανοὺς γονεῖς. Ἔτυχε ἐπιμελημένης ἐκπαιδεύσεως φιλοσοφικῆς καὶ
θεολογικῆς. Κατὰ τὴ νεανική του ἡλικία συνδέθηκε μὲ τὸν Μέγα Ἀντώνιο καὶ
ἀσκήτευσε μαζί του στὴν ἔρημο.
Κάποτε ο Αθανάσιος με άλλα παιδιά παίζανε στην ακροθαλασσιά, όπου
βρισκόταν και το σπίτι του Πατριάρχη Αλέξανδρου. Ο Πατριάρχης παρατήρησε ότι τα
παιδιά υποδύονταν ρόλους αξιωματούχων της Εκκλησίας. Τον Αθανάσιο τον
χειροτόνησαν Πατριάρχη και στο τέλος τον είδε να βαφτίζει ένα παιδάκι κατά την
τάξη της Εκκλησίας. Ο Αλεξανδρείας Αλέξανδρος, είδε κατά τύχη τη σκηνή και
θαύμασε, προγνωρίζοντας διά του Αγίου Πνεύματος, ότι η χειροτονία του Αθανασίου
ήταν προμήνυμα της μελλοντικής χειροτονίας του
Στο τέλος ακολουθεί απόσπασμα από
θρησκευτικό ρεπορτάζ στο μοναστήρι της Φακής όπου το υπόγειο του αποτελεσε την
φυλακή του Αγίου Πέτρου όπου και σημειώθηκε το μεγάλο εκείνο θαύμα που
γιορτάζει η Εκλλησία μας.
Τα 23 Τελώνια είναι 23 έλεγχοι που υφίσταται η ψυχή του ανθρώπου μετά το θάνατό
του για συγκεκριμένα αμαρτήματα. Σε κάθε έλεγχο εξετάζετε η ψυχή για ένα
συγκεκριμένο αμάρτημα. Αν δεν έχει υποπέσει σ’ αυτό το αμάρτημα προχωρά στο
επόμενο τελώνιο και αν κατορθώσει και περάσει και το εικοστό τρίτο τελώνιο
φτάνει μπροστά στην Πύλη του Παραδείσου. Αν όμως έχει υποπέσει σ’ αυτό το
αμάρτημα, τότε τα τελώνια αυτού του ελέγχου την αρπάζουν και την οδηγούν στο
σκοτεινό Άδη, όπου περιμένει την Τελική Κρίση στη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου,
για να οδηγηθεί τελικά στην Κόλαση.
1. το τελωνιο της κακολογιας
2. το τελωνιο της υβρης
3. το τελωνιο του φθονου
4. το τελωνιο του ψεματος
5. το τελωνιο του θυμου και της οργης
6. το τελωνιο της υπερηφανιας
7. το τελωνιο της βλασφημιας
8. το τελωνιο της φλυαριας και της ανοησιας
9. το τελωνιο του τοκου και του δολου
10. το τελωνιο της τεμπελιας και του υπνου
11. το τελωνιο της φιλαργυριας
12. το τελωνιο της μεθης
13. το τελωνιο της μνησικακιας
14. το τελωνιοτης μαγειας και της μαντειας
15. το τελωνειο της λαιμαργιας
16. το τελωνειο της ειδωλολατρειας
17. το τελωνειο της ομοφυλοφιλιας
18. το τελωνειο της φιλαρεσκειας
19. το τελωνιο της μοιχειας
20. το τελωνειο του φονου
21. το τελωνιο της κλεψιας
22. το τελωνιο της πορνειας
23. το τελωνιο της ασπλαχνιας.
Ο δρόμος για
την Πύλη του Παραδείσου μέσα από την οπτασία του μοναχού Γρηγορίου
Φοβερά οπτασία την οποία είδε ένας μοναχός
ονομαζόμενος Γρηγόριος, ο οποίος για ένα διάστημα ήταν μαθητής του Αγίου Βασιλείου
του νέου επί Βασιλέως Λέοντος σοφού κατά τον 9ον αιώνα. Ο Άγιος Βασίλειος ο
νέος ήταν πνευματικός Πατέρας του οσίου Γρηγορίου, ο οποίος είχε επίσης πολλά
άλλα πνευματικά τέκνα μεταξύ των οποίων ήταν και μια ευλαβέστατη γυναίκα
ονομαζόμενη Θεοδώρα η οποία υπηρετούσε τον Άγιο Βασίλειο σε όλη της τη ζωή.
Έφθασε δε ο καιρός του θανάτου της και απέθανεν εντός ολίγων ημερών.
Εγώ δε (ο Γρηγόριος) ευρισκόμενος σε απορία ζητούσα να μάθω και ενοχλούσα τον
Άγιο για να μου ειπή εάν εσώθη η Θεοδώρα και που ευρίσκεται. Ο Άγιος Βασίλειος
μετά τις πολλές μου ενοχλήσεις, μου είπεν: “Τέκνον μου Γρηγόριε αύτη τη νύχτα
πορεύομαι πρός την Θεοδώρα και έλθε και συ μαζί μού για να την ιδής.” Εγώ
ασπάσθηκα την δεξιά του χείρα και πορεύθηκα να κοιμηθώ.
Και γενόμενος σε έκσταση ευρέθηκα σε ένα
ανηφορικό και στενό μέρος, και εκεί βλέπω ωραιότατα παλάτια εξαστράπτοντα και
κτυπόντας την πόρτα παρουσιάσθηκαν δύο γυναίκες και μου λέγουν. Αυτά τα παλάτια
είναι του πατρός Βασιλείου ο οποίος πριν από λίγο πέρασεν από εδώ και πήγε να ιδή
την Θεοδώρα η οποία βρίσκεται εδώ. Ακούωντας δε η Θεοδώρα το όνομα της, έτρεξε
στην πόρτα, μ’ ενηγκαλίσθη και μου λέγει: “Ώ! τέκνον μου Γρηγόριε! Πως ήλθες
εδώ; Μήπως απέθανες και ήρθες εδώ;” Εγώ της αποκρίθηκα: “Δεν απέθανα αλλά
ευρίσκομαι ακόμη στο σώμα μου στον μάταιο εκείνο κόσμο. Οι ευχές όμως του
πνευματικού μας Πατρός Βασιλείου με έφεραν εδώ να σε δω όπου πολύ επιθυμούσα
και τον ενοχλούσα κάθε ημέρα για να μάθω πού ευρίσκεσαι, και εάν εσώθης. Και σε
παρακαλώ να μου πής πέρι του χωρισμού της ψυχής από το σώμα, πόσους πόνους έχει
και πως επέρασες από τα φοβερά τελώνια του αέρος, και τις εξετάσεις των πονηρών
δαιμόνων. Διότι κι εγω μέλλω εντός ολίγου και κάθε άνθρωπος στο τέλος της ζωής
του να διέλθωμεν.” Και απεκρίθη η Θεοδώρα και του λέγει: “Ώ! τέκνον μου
Γρηγόριε πως θα σου διηγηθώ τον φόβο και τον τρόμον εκείνης της ώρας του
χωρισμού της ψυχής από του σώματος; Πως θα σου εξηγήσω τους πόνους και τις
οδύνες του χωρισμού της ψυχής; Σου παριστάνω τέκνο μου να τεθή άνθρωπος γυμνός
επάνω σε κάρβουνα και να διαλύεται εώς ότου εξέλθη η ψυχή του.
Τόσον δριμείς και ανυπόφοροι είναι οι πόνοι του χωρισμού της ψυχής του
αμαρτωλού όπως εγώ, του δε δίκαιου τέκνον μου Γρηγόριε δεν γνωρίζω.” Όταν
βρισκόμουν στο κρεβάτι μου και ψυχομαχούσα έβλεπα γύρω μου τα πονηρά πνεύματα
των δαιμόνων, άλλους μεν σαν μαύρους σκύλους, και εγαύγιζαν, άλλους δε σαν
ταύρους μουγκρίζοντας και λυσσόντας στρέφοντας τα άγρια και άσχημα πρόσωπα τους
κατ’ απάνω μου και με φοβέριζαν. Εγώ δε έστρεφα τα μάτια μου σε άλλο μέρος για
να μην βλέπω την άσχημη μορφή τους και τον θόρυβο που έκαναν, αλλά ήταν
αδύνατο, τέκνο μου Γρηγόριε να αποφύγω. Και ενώ ήμουν σε τόσην στεναχώρια βλέπω
ξαφνικά δύο νέους αστραπόμορφους με χρυσά μαλλιά, και στάθηκαν στα δεξιά του
κρεβατιού μου, και ο ένας απ’ αυτούς άρχισε να φοβερίζη τους φοβερούς εκείνους
δαίμονες λέγοντας: “Φύγετε παμμίαροι και αγριοπρόσωποι διότι δεν έχετε να
κερδήσετε τίποτε α’ αυτή την ψυχή.” Αυτοί δε έφεραν τις αμαρτίες μου όσας
εποίησα από τα νιάτα μου, είτε σε λόγια, είτε σε πράξεις και εφώναζαν όλα τ’
αμαρτήματα μου ακόμη και όσα δεν έπραξα. Εγώ δε με φόβω και τρόμω επρόσμενα το
θάνατο και εξαιφνής ήλθεν ο θάνατος σαν ένας νέος χονδρός και οργισμένος, σαν
λιοντάρι, φορτωμένος διάφορα εργαλεία και είπαν σ’ αυτόν οι Άγγελοι· λύσαι τις
αρθρώσεις του σώματος και μην της δώσης πολλούς πόνους διότι τ’ αμαρτήματα της
είναι λίγα· τότε άρχισεν από τα πόδια και έλυε τις αρθρώσεις του σώματος μου,
και τότε αισθανόμουν οτι νεκρωνόταν το σώμα μου, και τελικά ο τύρρανος εκείνος
γέμισε ένα ποτήρι με πικρό περιεχόμενο, μου το πότισε και ευθής εξήλθεν η ψυχή
μου από το σώμα μου, τότε την παράλαβαν οι δύο Άγγελοι και εγώ θαύμαζα για τα
γινόμενα, διότι δεν ήξερα ότι συμβαίνουν αυτά στον καιρό του θανάτου στον
ταλαίπωρο άνθρωπον.
Και οι Άγγελοι εξέταζαν τα καλά έργα που έκαμα στη ζωή μου, αν νήστευσα, αν
πήγαινα εκκλησία και αν στεκόμουν με φόβο Θεού, αν τάϊσα τους πεινώντες, αν
επισκέφθηκα ασθενείς, αν δεχόμουν ξένους στο σπίτι μου, αν έδωκα το καλό
παράδειγμα στους άλλους, αν υπέμεινα βρισιές, αν απέφευγα όρκους, αν δεν
βλασφημούσα, αν δεν καλλοπιζόμουν, και πολλά άλλα, τα εζύγισαν αυτά με τις
αμαρτίες μου οι δε δαίμονες έτριζαν τα δόντια τους σε μένα και ορμούσαν να με
αρπάξουν από τα χέρια των Αγγέλων, και να με ρίξουν στον άχαρον Άδην.
Ξαφνικά ήλθεν ο πνευματικός μου Πατέρας Βασίλειος και είπε προς τους Αγγέλους:
Κύριοι μου επειδή αυτή η ψυχή με υπηρέτησεν στη ζωή μου, παρακάλεσα τον Κύριον
να την συγχωρέση και να τη σώση από τα χέρια των δαιμόνων, και οι Άγγελοι
πετώντας αμέσως ανεβαίναμεν στον ουρανό ανατολικά, και ανεβαίνοντας
συναντήσαμεν:
1. Το
τελώνιο της καταλαλιάς
Εδώ υπήρχε μιά σύναξις μαύρων, και μας σταμάτησαν, και λυσσόντας σαν σκύλλοι
ζητούσαν να με αρπάξουν από τα χέρια των Αγγέλων. Και μάρτυς μου ο Κύριος
τέκνον μου Γρηγόριε, μου εφανέρωσαν όσους κατέκρινα στη ζωή μου και όχι μόνο τ’
αληθινά αλλά με συκοφαντούσαν και έλεγαν πολλά ψέματα εναντίων μου. Οι δε
Άγγελοι καταφρονήσαντες αυτούς, και πετώντας τις πτέρυγες τους ανεβαίναμεν στον
ουρανό.
2.
Τελώνιο της ύβρεως .
Και ανεβαίνοντας λίγο συνατήσαμε το τελώνιο της ύβρεως, και εδώ
πολυαγωνιζόμενοι οι Άγγελοι, με τις ευχές του Πατρός μας Βασιλείου,
αναχωρίσαμεν και συνομιλούντες οι Άγγελοι έλεγαν· αληθινά μεγάλην ωφέλειαν
βρήκε αυτή η ψυχή από τον Άγιον Βασίλειον.
3.
Τελώνιον του φθόνου.
Και ανεβαίνοντας εφθάσαμεν στο τελώνιο του φθόνου, και μη έχοντας τίποτα οι
δαίμονες εναντίων μου επεράσαμεν ανενόχλητοι· αν και έτριζαν τα δόντια τους, οι
αγριοπρόσωποι εκείνοι μαύροι να με αρπάξουν από τα χέρια των Αγγέλων· και έτσι
περάσαμε το τελώνιο τούτο.
4.
Τελώνιον του ψεύδους .
Και ανεβαίνοντας, σε πολύ ύψος φθάσαμεν στο τελώνιο του ψεύδους όπου εκεί πολύ
πλήθος δαιμόνων με άσχημα πρόσωπα έτρεχαν κατ’ απάνω μου, κραυγάζοντας και
λυσσόντας έφεραν πολλές αποδείξεις, και είχαν γραμμένα πολλές ανόητες λέξεις
που έλεγα στην παιδική μου ηλικία μέχρι και τα πρόσωπα που τα έλεγα και
ζητούσαν απολογία από τους Αγγέλους. Και οι Άγγελοι πληρώσαντες από τα του
Αγίου Βασιλείου αναχωρήσαμεν.
5. Το
τελώνιο του θυμού και της οργής
Και ανεβαίνοντας εφθάσαμεν στο τελώνιο του θυμού και της οργής, όπου εκεί
πλήθος μαύρων λυσσόντας σαν σκύλλοι δάγκωναν ο ένας τον άλλον και κατατρώγονταν
αναμεταξύ τους και σαν αγριόχοιροι ορμόντας εναντίων μου, έκαμναν τα σχήματα
και τα καμώματα που έκανα όταν θυμονόμουν και όταν εκρατούσα έχθρα και
μνησικάκουν με κανένα· και εδώ πληρώνοντας από τα του Αγίου Βασιλείου
αναχωρήσαμεν.
6.
Τελώνιον υπερηφάνειας
Και ανεβαίνοντας λίγον οι Άγγελοι εφθάσαμεν στο τελώνιο της υπερηφάνειας και
ψάχνοντας πολλά οι δαίμονες δεν βρήκαν τίποτα να με κατηγορήσουν διότι ήμουν
φτωχή και περνώντας ανενόχλητοι φθάσαμεν στο τελώνιο της βλασφημίας.
7.
Τελώνιον της βλασφημίας
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο της βλασφημίας, και αμέσως όταν μας είδαν
οι δαίμονες έτρεξαν κατ’ απάνω μας τρίζοντας τα δόντια και βλασφημούντες, εγώ
έτρεμα από τον φόβο μου και μου έλεγαν οτι βλασφήμησα τρείς φορές στη νεότητα
μου· οι δε Άγγελοι εφεραν απόδειξη οτι εξομολογήθηκα και αναχωρήσαμεν αφήνοντας
τους δαίμονες άπρακτους.
8. Τελώνιον
της φλυαρίας και αστειολογίας
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιον της αστειολογίας και φλυαρίας και
ζητούσαν οι δαίμονες να δώσω απολογίαν για τα αισχρόλογα, τις αστειολογίες και
άσεμνα τραγούδια που έλεγα στη νεότητα μου και απορούσα πως τα θυμούνταν, ενώ
εγώ από την πολυκαιρία τα ξέχασα· και πληρώνοντας οι Άγγελοι ανεχωρήσαμεν.
9.
Τελώνιον του τόκου και δόλου .
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο του τόκου και του δόλου που εξετάζει τους
τοκογλύφους και δόλιους, και χωρίς να βρουν τίποτα οι δαίμονες να αποδείξουν
αναχωρήσαμεν.
10.
Τελώνιον της οκνηρίας και του ύπνου
Και ανεβαίνοντας φθάσαμε στο τελώνιο της οκνηρίας όπου οι δαίμονες με εξέτασαν
αν κοιμώμουν πολύ και βαριόμουν να σηκωθώ να προσευχηθώ ή να πάω στην εκκλησία
ή αν μπορούσα να κάμω κανένα καλό και αμελούσα· και χωρίς να βρούν τίποτα αναχωρήσαμεν
ανενόχλητοι.
11.
Τελώνιον της φιλαργυρίας .
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο της φυλαργυρίας στο οποίο υπήρχε πολύ
σκοτάδι και ομίχλη· και εξετάζοντας οι δαίμονες και αφού δεν βρήκαν τίποτα
επειδή ήμουν φτωχή, φύγαμεν ανενόχλητοι.
12. Τελώνιον
της μέθης .
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο της μέθης, και ορμόντας οι δαίμονες σαν
λύκοι αρπακτικοί κατ’ απάνω μας, εξέταζαν το κρασί που ήπια σ’ όλη μου τη ζωή·
και με κατηγορούσαν οτι στο τάδε σπίτι ήπιες τόσα ποτήρια, στον τάδε γάμον εμέθυσες
και όσα μου έλεγαν ήσαν αληθινά· και πληρώνοντας οι Άγγελοι αναχωρήσαμεν και
ανεβαίνοντας οι Άγγελοι έλεγαν αναμεταξύ τους: “Μεγάλον κίνδυνον έχει η ψυχή
εώς ότου περάσει τα ακάθαρτα τελώνια του αέρος”, και εγώ τους λέγω: “Ναι κύριοι
μου, και νομίζω πως κανείς από τους ζωντανούς ανθρώπους δεν θα γνωρίζη το τι
συμβαίνει μετά τον χωρισμό της ψυχής από τους δαίμονες του αέρος, και αλλοίμονο
στους αμελείς το τι τους περιμένει.”, και οι Άγγελοι αποκρίθηκαν και είπαν: “Οι
αγίες Γραφές αναλαμβάνουν όλα αυτά, αλλά οι ταλαίπωροι ανθρώποι σκοτεισμένοι
από την πολυτέλεια, τροφές και ηδονές του κόσμου, τυφλόνονται και δεν πιστεύουν
οτι θα πεθάνουν και δεν φροντίζουν να κάμνουν καλά έργα για την ψυχή τους· και
αλλοίμονο στους αμελείς διότι τους αρπάζουν οι δαίμονες και τους ρίπτουν στον
σκοτεινόν Άδην μέχρι της κρίσεως οπότε θα δικασθούν και θα απολάβη ο κάθε ένας
οτι έπραξε.”
13.
Τελώνιον της μνησικακίας .
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο της μνησικακίας που εξετάζει αυτούς που
έχουν έχθρα, και δεν συγχωρούν τους αδελφούς τους. Και ορμόντας οι δαίμονες
κατ’ απάνω μου, εξέταζαν τα κατάστιχα τους, να βρούν κανένα πταίσιμο να με
αρπάξουν· και χωρίς να βρούν φώναξαν σαν λυσσασμένα σκυλιά οτι ξεχάσαμεν να τα
γράψουμεν, και αναχωρήσαμεν ανεβαίνοντας, και ρώτησα τους Αγγέλους πως
γνωρίζουν οι δαίμονες τις αμαρτίες των ανρθώπων, και μου αποκρίθηκαν οι
Άγγελοι: “Δεν γνωρίζεις, οτι μετά το βάπτισμα κάθε χριστιανός λαμβάνει έναν
Άγγελο σαν φύλακα να τον φυλάει, και να τον οδηγή στο καλό, και να γράφη τα
καλά του έργα· ομοίως δε τον ακολουθή και ένας διάβολος και γράφη τις κακές του
πράξεις, και τις αναγγέλλει στο κάθε τελώνιο που ανήκει η αμαρτία και γι’ αυτό
γνωρίζουν οι δαίμονες, και όταν η ψυχή χωρίση από τοσώμα και ανέρχεται στους
ουρανούς την εξετάζουν δαίμονες σε κάθε τελώνιο και τούτο γίνεται στους
ορθόδοξους χριστιανούς μόνο, στους δε απίστους και ασεβείς δεν υπάρχει καμιά
εξέτασις.”
14.
Τελώνιον της μαγείας και γοητείας.
Ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο της μαγείας και γοητείας. Εδώ οι δαίμονες
ήσαν σαν άγρια ζώα· άλλοι είχαν μορφή σκύλλου, άλλοι σαν βόδια, άλλοι σαν
φίδια, με άσχημη μορφή, αλλά με θείαν χάρην όταν με εξέτασαν δεν βρήκαν τίποτα,
και ανεβαίνοντας ρώτησα τους Άγγελους με τι τρόπον μπορούν να σβήσουν από τα
κατάστιχα των δαιμόνων τα αμαρτήματα των ανθρώπων, και οι Άγγελοι μου
αποκρίθησαν: “Συγχωρούνται τα αμαρτήματα οταν ο άνθρωπος μετανοήση και
εξομολογηθή στον πνευματικόν και κάμη τον κανόνα που του έβαλεν τότε
εξαλείφονται τα αμαρτήματα από τα κατάστιχα των δαιμόνων· και λυσσώντας οι
δαίμονες τους πολεμούν για να τους ρίψουν σε νέα αμαρτήματα. Γι’ αυτό η
εξομολόγηση και η μετάνοια γίνονται αιτίες να συγχωρηθούν οι ανθρώποι και να
περάσουν ελεύθερα τα εναέρια τελώνια. Αλλά πολλοί ανθρώποι λέγουν οτι τα
εξομολογούνται στον Θεό· και άλλοι πάλι ζητούν να εύρουν πνευματικόν
συγκαταβατικόν για να αποφύγουν τον κανόνα· Αλλά αυτή δεν είναι μετάνοια αλλά
πονηρία και ο Θεός ου μυκτηρίζεται. Και όπως στην ασθένεια του σώματος
εκλέγουμεν τον καλύτερον ιατρόν, έτσι πολύ περισσότερον στην ασθένεια της
αθάνατης ψυχής να εκλέγουμε τον θεοφοβούμενον και αυστηρόν πνευματικό, και να
τον έχει κανείς μέχρι τέλους της ζωής· αλλιώς πλανούνται οι ανθρώποι και δεν
μπορούν να περάσουν τα τελώνια του αέρος.”
15.
Τελώνιον της γαστριμαργίας και πολυφαγίας .
Αυτά καθώς μου έλεγαν φθάσαμε στο τελώνιο της γαστριμαργίας και πολυφαγίας,
όπου οι δαίμονες ήσαν πολύ χονδροί σαν τους χοίρους, δυνατοί και άγριοι, και
έτρεξαν κατ’ απάνω μου, γαυγίζοντας, και μου φανέρωσαν τις πολυφαγίες που
έκαμνα απο μικρήν ηλικία μέχρι που γέρασα, και οτι δεν νήστευα Τετάρτη και
Παρασκευή μέχρι και τις 40στάς χωρίς εγκράτεια· και οι Άγγελοι φέρνοντας τα
καλά μου έργα για πληρωμή αναχωρήσαμεν.
16. Τελώνιο
της ειδωλολατρίας .
Και φθάσαμεν στο τελώνιο της ειδωλολατρίας και διαφόρων αιρέσεων, και χωρίς να
βρούν τίποτα οι δαίμονες αναχωρίσαμεν.
17.
Τελώνιον της αρσενοκοιτίας .
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο της αρσενοκοιτίας· και ο πρώτος αυτών
καθόταν σαν φοβερός δράκωνταςαλλάσωντας μορφές πότε σαν αγριόχοιρος, πότε σαν
ποντικός, πότε σαν θηριόψαρο και τριγύρω αυτού βρώμα και ανυπόφορη δυσσωδία και
επλάγιαζε ασχημονώντας. Και επειδή δεν βρήκε τίποτα εναντίων μου, αναχωρήσαμεν,
και μου έλεγαν οι Άγγελοι οτι πολλοί φθάνουν μέχρι εδώ ανεμπόδιστα, και για την
αισχρήν αυτήν πράξιν, καταγκρεμίζονται στον σκοτεινόν και άχαρον Άδην.
18.
Τελώνιον των χρωματοπροσώπων.
Και μιλώντας φθάσαμεν στο τελώνιο το οποίον εξετάζει άνδρες και γυναίκες, οι
οποίοι καλλωπίζουν τα πρόσωπα τους με διάφορα χρώματα, και μυρωδικά και δεν
ευχαριστούνται με το κάλλος που τους έδωσεν ο Θεός. Εγώ είχα χρωματισθή δυό
φορές στη ζωή μου και οι δαίμονες εξέταζαν να με κρατήσουν οι Άγγελοι όμως
επάλευαν με πολύν κόπον φέρνοντας τις καλές μου πράξεις, και κερδίζοντας
αναχωρίσαμεν.
19.
Τελώνιον της μοιχείας .
Ανεβαίνοντας φθάσαμεν στο τελώνιο της μοιχείας το οποίον εξετάζει τους μοίχους
και μοιχαλίδας· δηλαδή τους παντρεμένους οι οποίοι πηγαίνουν σε ξένες γυναίκες
και μολύνουν το στεφάνι τους. Επίσης εδώ στο τελώνιον αυτό εξετάζονται και οι
παρά φύσιν πράξαντες με τις γυναίκες τους. Αλλά επειδή εγώ δεν είχα ευθύνη από
αυτά αναχωρίσαμεν χωρίς πρόβλημα.
20.
Τελώνιον του φόνου και της εκτρώσεως.
Και ανεβαίνοντας φθάσαμεν στους τελωνάρχες του φόνου οι οποίοι εξετάζουν τους
φονιάδες, μέχρι και τις γυναίκες που αποβάλλουν από την κοιλία τους βρέφη και
μέχρι και αυτούς που αποφεύγουν την τεκνογονία· και από εδώ με την χάρην του
Θεού αναχωρήσαμεν χωρίς πρόβλημα.
21.
Τελώνιον της κλοπής .
Και ανεβαίνοντας λίγο φθάσαμεν στο τελώνιο της κλοπής που εξετάζει τους κλέφτες
και εξετάζοντας με καλά οι δαίμονες δεν βρήκαν τίποτα και αναχωρίσαμεν
ανεμπόδιστα.
22.
Τελώνιον της πορνείας.
Και ανεβαίνοντας πολύ ψηλά φθάσαμεν στην θύρα του Ουρανού, όπου βρίσκεται το
τελώνιο το οποίον εξετάζει τους πόρνους. Ο αρχηγός τους καθώταν σε υψηλό θρόνο
και φορούσεν φόρεμα ραντισμένο με αφρούς και αίματα κάθε ακαθαρσίας
πλυμμηρισμένον, το οποίον έγινε αυτό από τις ακαθαρσίες της πορνείας. Και
ωρμόντας οι δαίμονες κατ’ απάνω μου με εκατηγορούσαν και έλεγαν πολλά ψέματα,
και ετόλμησαν να με αρπάξουν από τα χέρια των Αγγέλων και να με ρίψουν στον
άχαρον Άδην. Οι δε Άγγελοι αντίλεγαν σ’ αυτούς, οτι είχα εξομολογηθή και
παραίτησα από πολύν καιρόν αυτά. Και λέγοντας ψέματα οι δαίμονες έλεγαν οτι δεν
τα εξομολογήθηκα ούτε κανόνα έλαβα από πνευματικόν, και οι Άγγελοι αναχώρησαν,
τρίζοντας οι ακάθαρτοι δαίμονες τα δόντια τους. Και προχωρόντας μου λένε οι
Άγγελοι οτι πολύ λίγοι περνούν από αυτό το τελώνιο. Οι περισσότεροι άνθρωποι
που έρχονται μέχρι εδώ πέφτουν στον σκοτεινόν και άχαρον Άδην.
23.
Τελώνιον της ασπλαχνίας.
Και ανεβαίνοντας λίγο φθάσαμεν στο τελώνιο της ασπλαχνίας, το οποίο εξετάζη
τους σκληρόκαρδους και ανελεήμονες και εξετάζοντας με οι δαίμονες και χωρίς να
με βρουν άσπλαχνη διότι ελεούσα τους φτωχούς, και καταντροπιασθέντες οι
δαίμονες, αναχωρήσαμεν απ’ αυτούς.
Η πύλη του
Ουρανού.
Και ανεβαίνοντας χαρούμενοι φθάσαμεν στην πύλη του Ουρανού, η οποία
ακτινοβολούσε και έλαμπε σαν καθαρό χρυσάφι και είχεν υπερθαύμαστην ωραιότητα,
που δεν μπορεί γλώσσα ανθρώπου να την διηγηθή. Ο θυρωρός, ήταν ενας
αστραπόμορφος νέος με χρυσά μαλλιά και μας δέχθηκε χαρούμενος δοξάζωντας τον
Θεόν διότι περάσαμε τα εναέρια τελώνια των δαιμόνων. Και περνώντας την πύλη του
ουρανού είδαμεν πλήθος αστραπόμορφων νέων οι οποίοι ακτινοβολούσαν σαν τον ήλιο
και χαίρονταν όλοι και ευφραίνονταν, για την σωτηρία μου· εμείς πορευθήκαμεν με
αγαλλίαση και χαράν ανεκλάλητον για προσκύνησιν του αστραπόμορφου θρόνου του
Θεού, και Σωρήρα Ημών Ιησού Χριστού. Και είδαμεν σύννεφα όχι σαν τα συνηθισμένα
τα οποία παραμέριζαν για να περάσουμεν. Και είδαμεν άλλο σύννεφο λευκό και
χρυσόμορφο από το οποίο εξέρχονταν αστραπές και παραμέρισε κι αυτό όπως τα άλλα
και περνόντας αισθανθήκαμεν γλυκύτατην ευωδία από τον θρόνο του αοράτου Θεού.
Και είδαμεν στο άμεσον ύψος αστραποβόλο τον θρόνο του Παντάνακτος Θεού. Εκεί
είναι η χαρά των δικαίων και η Αιώνια αγαλλίαση. Κ’ είδαμεν εκεί πλήθος άπειρον
αστραπόμορφων νέων, που φορούσαν πολύτιμα φορέματα με χρυσές ζώνες.