Εξηγώντας
μας πόσο αναγκαίες είναι οι θλίψεις για
τον αθλητή του Χριστού ο άγιος Ισαάκ ο
Σύρος λέγει:
Οι δοκιμασίες
είναι ωφέλιμες σε όλους ανεξαιρέτως.Αν
ήσαν ωφέλιμες σε ένα Παύλο, ας σιωπήση
από μόνο του το κάθε στόμα, που λέει, πως
δεν ωφελούν! Γιατί διαφορετικά, θα τον
κάνη να σιωπήση ο ίδιος ο Θεός! Γιατί,
όποιος ειπή πως οι δοκιμασίες δεν είναι
ωφέλιμες, αυτόματα γίνεται υπόδικος
ενώπιον του Θεού...
Οι αγωνιστές
δοκιμάζονται, για να αυξήσουν τον
πνευματικό τους πλούτο... Οι χλιαροί,
για να αναγκαστούν να προφυλάξουν τον
εαυτό τους από εκείνα που τους βλάπτουν. Οι
κοιμισμένοι, για να ξυπνήσουν. Οι
απομακρυσμένοι, για να ξαναπλησιάσουν
τον Θεό. Και οι φίλοι του Θεού, για να
μπορέσουν να μπουν με παρρησία στον
Παράδεισο, αφού θα έχουν τόσα υπομείνει
για τον Θεό.
Ο αδιαπαιδαγώγητος
υιός δεν μπορεί να εκτιμήση τον πλούτο
του σπιτιού του πατέρα του• ότι είναι
γι’ αυτόν μια βοήθεια στην ζωή του. Και
γι’ αυτό ο Θεός πρώτα δοκιμάζει τον
άνθρωπο και τον ξελαμπικάρει, και μετά
του δίνει χαρίσματα. Ας έχη δόξα ο
Κύριός μας, που την γλυκύτητα της υγείας
μας την χαρίζει ποτίζοντάς μας με φάρμακα
πικρά (δηλ. φαρμάκια).
Υπάρχει
άνθρωπος, που δεν κουράζεται την ώρα
που κάνει γυμναστική; Υπάρχει
άνθρωπος, που να μη του είναι κακή η ώρα,
που πίνει το δηλητήριο κάποιας
δοκιμασίας; Όμως, αν δεν προηγηθούν
αυτά, μπορεί ο άνθρωπος να αποκτήση γερή
κράση;
Αλλά και η δύναμη να
υπομένωμε, δεν είναι δική μας. Που
θα την εύρισκε το χωματένιο σκεύος, που
είναι φτιαγμένο με λάσπη, την δύναμη να
αντέξη στην ροή του νερού, χωρίς να
διαλυθή, αν δεν το είχε ψήσει και δεν το
είχε κάνει στερεό το πυρ το θεϊκό;
Ιδού
το συμπέρασμα: Αν δείξωμε στον Θεό
υποταγή, αν αντιμετωπίζωμε τις δοκιμασίες
μας με υπομονή και καρτερία, αν Τον
παρακαλούμε με ταπείνωση και αδιάλειπτη
την επιθυμία να μας δώση πρώτα την
βασιλεία Του, τότε θα αξιωθούμε να τα
λάβωμε όλα, όσα Του ζητούμε, εν Χριστώ
Ιησού τω Κυρίω ημών. Αμήν.
Οικουμενισμός
στην Ι. Μ. Θεσσαλονίκης! Ο αιρετικός
Πατριάρχης των Αρμενίων ασπάζεται την
Αγ. Τράπεζα καθοδηγούμενος υπό του
Θεσ/νίκης κ. Ανθίμου!
Ως γνωστόν, την
Αγία Τράπεζα ενός Ορθοδόξου Ναού την
ασπάζονται μετά προσκυνήσεως οι
χειροτονημένοι ορθόδοξοι ιεροδιάκονοι,
ιερείς και επίσκοποι της Εκκλησίας μας.
Μοναχοί και λαϊκοί δεν έχουν αυτό το
δικαίωμα. Πόσο μάλλον οι αιρετικοί! Και
όμως, ο παναγιώτατος μητροπολίτης
Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, οδήγησε προς
προσκύνηση τον μονοφυσίτη πατριάρχη
των Αρμενίων διά της Ωραίας Πύλης στο
ιερό του μητροπολιτικού Ναού Αγ. Γρηγορίου
Παλαμά (ίσως και στα ιερά των άλλων Ναών
που επισκέφτηκαν από κοινού). Με αυτήν
την κίνηση όμως αναγνωρίζει ιεροσύνη
στον αιρετικό Πατριάρχη! Δίχως άλλο, η
πράξη αυτή σε συνδυασμό με την παντελή
απουσία καταδίκης του Οικουμενισμού
υπό της παναγιώτητάς του (έστω μίας),
αφήνει περιθώρια για πολλές ερμηνείες!
Αφήνουμε σε σας
τις υπόλοιπες σκηνές (π.χ. τον
χαιρετισμό - χειροφίλημα(;) στον μονοφυσίτη
πατριάρχη)!
Παραθέτουμε
το ανακοινωθέν εκ της Ι.Μ.
Θεσσαλονίκης καθώς και ορισμένες
χαρακτηριστικές φωτογραφίες
Ο Πατριάρχης
της Αρμενικής Εκκλησίας κ. Αράμ στην
Θεσσαλονίκη (φωτογραφίες) (24/9/2014)
Την Κυριακή μετά την Ύψωση του
Τιμίου Σταυρού, στο ευαγγελικό ανάγνωσμα
ο Κύριος καλεί όλους τους πιστούς να
σηκώνουμε με πίστη τον δικό μας σταυρό
λέγοντας: Εκείνος που θέλει να με
ακολουθεί ως μαθητής μου, ας διακόψει
κάθε σχέση με τον διεφθαρμένο από την
αμαρτία εαυτό του και ας πάρει τη σταθερή
απόφαση να σηκώνει καθημερινά τον σταυρό
του, και τότε ας με ακολουθεί. Διότι,
όποιος θέλει να σώσει την πρόσκαιρη ζωή
του, θα χάσει την αιώνια ζωή. Όποιος όμως
χάσει και θυσιάσει τη ζωή του για μένα
και το Ευαγγέλιό μου, αυτός θα σώσει την
ψυχή του και θα κερδίσει την αιώνια
μακαριότητα. Τι νόημα έχουν τα λόγια αυτά
του Κυρίου; Γιατί ο Κύριος ζητά από όλους
τους μαθητές του να σηκώνουν διαρκώς
ένα σταυρό; Για να κατανοήσουμε το νόημα
των λόγων αυτών του Κυρίου θα πρέπει να
δούμε πότε ο Κύριος είπε τα λόγια αυτά.
Τα είπε ακριβώς μετά από την ώρα εκείνη
που ο απόστολος Πέτρος με έντονο τρόπο
προέτρεψε τον Κύριο να μην πάει στην
Ιερουσαλήμ, να άνηθοι το Πάθος και το
σταυρικό θάνατο. Τότε ο Κύριος μπροστά
στους μαθητές επέπληξε τον Πέτρο και
του είπε: «ὕπαγε ὀπίσω μου,
σατανᾶ» (Ματθ. ις’ 23). Διότι ο Πέτρος
δεν μπορούσε να κατανοήσει εκείνη την
ώρα ότι χωρίς τον σταυρικό θάνατο του
Κυρίου δεν θα σωζόταν το ανθρώπινο
γένος. Αμέσως λοιπόν μετά ο Κύριος
προσκαλεί τους μαθητές του και τα πλήθη
και μπροστά σε όλους λέει ότι όχι μόνον
ο ίδιος πρέπει να σταυρωθεί, αλλά και
ότι κανείς δεν μπορεί να σωθεί παρά
μόνον αν σηκώσει ο καθένας τον δικό του
σταυρό και Τον ακολουθήσει όπως το
πρόβατο τον ποιμένα, όπως ο δούλος τον
κύριό του, όπως ο στρατιώτης τον βασιλέα,
ακολουθώντας τον ίδιο δρόμο. Αλλά τι σημαίνει να σηκώνουμε
τον σταυρό μας; Όπως οι κατάδικοι σήκωναν
τον σταυρό τους μέχρι τον τόπο της
θανατικής τους εκτελέσεως, με τη
βεβαιότητα ότι σε λίγο θα πέθαιναν, έτσι
κι εμείς: να ζούμε καθημερινά ως
μελλοθάνατοι, έχοντας διακόψει οριστικά
κάθε δεσμό με τη ζωή αυτή, με τον κόσμο,
την αμαρτία, τον παλαιό εαυτό μας. Με
την απόφαση κάθε στιγμή, αργά η γρήγορα,
να πεθάνουμε. Σημαίνει ακόμη να σηκώνουμε
αγόγγυστα τον σταυρό της κάθε ημέρας.
Δηλαδή τις θλίψεις και τις δοκιμασίες
που θα επιτρέψει ο Θεός στη ζωή μας, κάθε
στενοχώρια και πόνο, κάθε δυσκολία στον
αγώνα για την κατανίκηση των παθών μας
και την απόκτηση των αρετών. Με τη
βεβαιότητα ότι ο σταυρός, ο πόνος και
οι θλίψεις είναι η κοινή κληρονομιά των
παιδιών του Θεού· και ότι ο Κύριος
επιτρέπει στον καθένα μας ξεχωριστό
και μοναδικό για την περίπτωσή μας
κατάλληλο σταυρό, και αυτόν οφείλουμε
να τον σηκώνουμε όχι με γογγυσμό και
ταραχή, με αντίδραση και διαμαρτυρία.
Ούτε καταναγκαστικά, επειδή δεν μπορούμε
να κάνουμε αλλιώς. Αλλά με χαρά, με την
πεποίθηση ότι αυτός ο σταυρός θα μας
οδηγήσει στη σωτηρία.
Πόσο
αξίζει μια ψυχή
Ο Κύριος στη συνέχεια κάνει
μία σύγκριση ανάμεσα στην εγκοσμιότητα
και στην αιωνιότητα. Τι θα ωφελήσει τον
άνθρωπο, λέει, εάν κερδίσει όλο αυτόν
τον υλικό κόσμο, και στο τέλος χάσει την
ψυχή του, η οποία επειδή είναι πνευματική
και αιώνια δεν συγκρίνεται με κανένα
από τα υλικά αγαθά του φθαρτού κόσμου;
Και, εάν ένας άνθρωπος χάσει την ψυχή
του, τι θα δώσει ως αντάλλαγμα, για να
την εξαγοράσει απ’ την αιώνια απώλεια; Οποιοσδήποτε ντραπεί εμένα,
συνέχισε ο Κύριος, επειδή φοβόνται τις
περιφρονήσεις των ανθρώπων της
αποστατημένης αυτής γενιάς, αυτόν θα
τον αποκηρύξει και ο Υιός του ανθρώπου
κατά τη μέλλουσα κρίση. Αυτός δηλαδή θα
χάσει την ψυχή του για πάντα! Με δύο λόγια δηλαδή ο Κύριος
μας εξηγεί ποιο είναι το μεγαλύτερο
κακό που μπορούμε οι άνθρωποι να πάθουμε:
να χάσουμε την αθάνατη ψυχή μας. Διότι,
μας λέει, η ψυχή μας αξίζει περισσότερο
απ’ όλα τα αγαθά του κόσμου αυτού. Έχει
μεγαλύτερη αξία απ’ όλα τα πλούτη, τις
τιμές και τις απολαύσεις του κόσμου.
Γι’ αυτό άλλωστε, για την πολύτιμη αυτή
ψυχή μας ο Χριστός μας έδωσε το πλέον
ατίμητο λύτρο, το τίμιο αίμα του. Εξαγόρασε
την ψυχή μας απ’ τη σκλαβιά της
αμαρτίας, διότι γνωρίζει ο Θεός την
πραγματική αξία της ψυχής μας. Εμείς
λίγο καταλαβαίνουμε την αιωνία αξία
της. Λίγο κατανοούμε ότι η απώλεια της
ψυχής είναι το μεγαλύτερο κακό που
μπορούμε να πάθουμε. Διότι αν χάσουμε
την ψυχή μας, αν χωρισθούμε δηλαδή
αιωνίως απ’ τον Θεό και βυθισθούμε στο
αιώνιο σκοτάδι, η απώλεια αυτή θα είναι
οριστική και αμετάκλητη. Μήπως έχουμε
δύο ψυχές, να δώσουμε τη μία στην αμαρτία
και την άλλη στον Χριστό; Χρήματα και
περιουσίες μπορούμε να ανταλλάξουμε.
Την ψυχή μας όμως αν την χάσουμε, χάσαμε
τα πάντα, χάσαμε κάθε αγαθό, χάσαμε τον
αιώνιο Παράδεισο, χάσαμε τον Θεό. Την
ψυχή μας λοιπόν και τα μάτια μας! Την
ψυχή μας και τη σωτηρία μας! Πάνω απ’
όλα, και πρώτα απ’ όλα!
Το 326 μ.Χ. η Αγία
Ελένη πήγε στην Ιερουσαλήμ για να
προσκυνήσει τους Αγίους Τόπους και να
ευχαριστήσει το Θεό για τους θριάμβους
του γιου της Μεγάλου Κωνσταντίνου. Ο
Θείος ζήλος όμως, έκανε την Άγια Ελένη
να αρχίσει έρευνες για την ανεύρεση του
Τιμίου Σταυρού.
Επάνω στο Γολγοθά
υπήρχε ειδωλολατρικός ναός της θεάς
Αφροδίτης, τον οποίο γκρέμισε και άρχισε
τις ανασκαφές. Σε κάποιο σημείο, βρέθηκαν
τρεις σταυροί. Η συγκίνηση υπήρξε μεγάλη,
αλλά ποιος από τους τρεις ήταν του
Κυρίου; Τότε ο επίσκοπος Ιεροσολύμων
Μακάριος με αρκετούς Ιερείς, αφού έκανε
δέηση, άγγιξε στους σταυρούς το σώμα
μιας ευσεβέστατης κυρίας που είχε
πεθάνει. Όταν ήλθε η σειρά και άγγιξε
τον τρίτο σταυρό, που ήταν πραγματικά
του Κυρίου, η γυναίκα αμέσως αναστήθηκε.
Η
είδηση διαδόθηκε σαν αστραπή σε όλα τα
μέρη της Ιερουσαλήμ. Πλήθη πιστών άρχισαν
να συρρέουν για να αγγίξουν το τίμιο
ξύλο. Επειδή, όμως, συνέβησαν πολλά
δυστυχήματα από το συνωστισμό, ύψωσαν
τον Τίμιο Σταυρό μέσα στο ναό σε μέρος
υψηλό, για να μπορέσουν να τον δουν και
να τον προσκυνήσουν όλοι.
Αυτή,
λοιπόν, την ύψωση καθιέρωσαν οι άγιοι
Πατέρες, να γιορτάζουμε στις 14 Σεπτεμβρίου,
για να μπορέσουμε κι εμείς να υψώσουμε
μέσα στις ψυχές μας το Σταυρό του Κυρίου
μας, που αποτελείτο κατ' εξοχήν "όπλον
κατά του διαβόλου".
Ορισμένοι
Συναξαριστές, αυτή την ημέρα, αναφέρουν
και την ύψωση του Τιμίου Σταυρού στην
Κωνσταντινούπολη το 628 μ.Χ. από τον
βασιλιά Ηράκλειο, πού είχε νικήσει και
ξαναπήρε τον Τίμιο Σταυρό από τους
Αβάρους, οι οποίοι τον είχαν αρπάξει
από τους Αγίους Τόπους.
Ήταν
κάποιος Γέροντας που έτρωγε καθημερινά
τρία παξιμάδια. Τον επισκέφθηκε κάποιος
αδελφός και όταν κάθησαν να φάνε, έβαλε
και για τον αδελφό τρία παξιμάδια. Είδε
κατόπιν ο Γέροντας ότι ο αδελφός είχε
ανάγκη να φάει περισσότερο και τού ’φερε
άλλα τρία. Αφού χόρτασαν και σηκώθηκαν,
κατέκρινε ο Γέροντας τον αδελφό και του
είπε: «Δεν πρέπει, αδελφέ, να υπηρετούμε
τη σάρκα μας». Ο αδελφός έβαλε μετάνοια
στον Γέροντα και έφυγε.
Την επόμενη ημέρα
όταν έφθασε η ώρα για φαγητό, έβαλε ο
Γέροντας τα τρία παξιμάδια για τον εαυτό
του. Αλλά αφού τα έφαγε, αισθάνθηκε πάλι
να πεινά αλλά συγκρατήθηκε. Την άλλη
μέρα πάλι το ίδιο έπαθε και άρχισε να
αισθάνεται εξάντληση. Κατάλαβε τότε ο
Γέροντας ότι τον εγκατέλειψε ο Θεός και
ρίχνοντας τον εαυτό του ενώπιον του
Θεού, άρχισε να παρακαλεί μετά δακρύων
για την εγκατάλειψη που του έγινε.
Και βλέπει έναν
άγγελο που του είπε: «Αυτό σου συνέβη,
επειδή κατέκρινες τον αδελφό. Να ξέρεις
λοιπόν ότι αυτός που μπορεί να εγκρατεύεται
ή να κάνει κάποιο άλλο καλό, δεν το κάνει
με δική του δύναμη, αλλά η αγαθότητα του
Θεού είναι που ενισχύει τον άνθρωπο».