A

A

† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)
† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013

Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ



"...Εκείνο το κέρδος οπού γίνεται την Κυριακήν είναι αφωρισμένο και κατηραμένο, και βάνετε φωτιά και κατάρα εις το σπίτι σας και όχι ευλογίαν..." 



Επήγεν ο Κύριος εις την κόλασιν και έβγαλε τον Αδάμ, την Εύαν και το γένος του. Ανέστη την τρίτην ημέραν. Εφάνη δώδεκα φοράς εις τους Αποστόλους του. Έγινε χαρά εις τον ουρανόν, χαρά εις την γην και εις όλον τον κόσμον. Φαρμάκι και σπαθί δίστομον εις την καρδίαν των Εβραίων και μάλιστα του διαβόλου.

Δια τούτο και οι Εβραίοι δεν κατακαίονται άλλην ημέραν τόσον, ωσάν την Κυριακήν, όπου ακούουν τον παπά μας να λέγει : “Ο αναστάς εκ νεκρών Χριστός ο αληθινός Θεός ημών”. Διότι εκείνο όπου εσπούδαζον οι Εβραίοι να κάμουν δια να εξαλείψουν το όνομα του Χριστού μας, εγύρισεν εναντίον της κεφαλής των.

 Πρέπει καί ἡμεῖς, ἀδελφοί μου, νά χαιρώμεθα πάντοτε, μά περισσότερον τήν Κυριακήν, ὁπού εἶνε ἡ Ἀνάστασις τοῦ Χριστοῦ μας. 

Διότι Κυριακήν ἡμέραν ἔγινεν ὁ Εὐαγγελισμός τῆς Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου καί Ἀειπαρθένου Μαρίας.

Κυριακήν ἡμέραν μέλλει ὁ Κύριος νά ἀναστήση ὅλον τόν κόσμον.

Πρέπει καί ἡμεῖς νά ἐργαζώμεθα τάς ἕξ ἡμέρας διά ταῦτα τά μάταια, γήϊνα καί ψεύτικα πράγματα, καί τήν Κυριακήν νά πηγαίνωμεν εἰς τήν ἐκκλησίαν καί νά στοχαζώμεθα τάς ἁμαρτίας μας, τόν θάνατον, τήν κόλασιν, τόν παράδεισον, τήν ψυχήν μας ὁπού εἶνε τιμιωτέρα ἀπό ὅλον τόν κόσμον, καί ὄχι νά πολυτρώγωμεν, νά πολυπίνωμεν καί νά κάμνωμεν ἁμαρτίας.

Oὔτε νά ἐργαζώμεθα καί νά πραγματευώμεθα τήν Κυριακήν. 
    
Ἐκεῖνο τό κέρδος ὁπού γίνεται τήν Κυριακήν εἶνε ἀφωρισμένο καί κατηραμένο, καί βάνετε φωτιά καί κατάρα εἰς τό σπίτι σας καί ὄχι εὐλογίαν καί ἤ σέ θανατώνει ὁ Θεός παράκαιρα, ἤ τήν γυναίκα σου, ἤ τό παιδί σου, ἤ τό ζῶον σου ψοφᾷ, ἤ ἄλλον κακόν σου κάμνει.

Ὅθεν, ἀδελφοί μου, διά νά μή πάθετε κανένα κακόν, μήτε ψυχικόν μήτε σωματικόν, ἐγώ σᾶς συμβουλεύω νά φυλάγετε τήν Κυριακήν, ὡσάν ὁπού εἶνε ἀφιερωμένη εἰς τόν Θεόν. 

Ἐδῶ πῶς πηγαίνετε, χριστιανοί μου;

Τήν φυλάγετε τήν Κυριακήν; 

Ἄν εἶσθε χριστιανοί, νά τήν φυλάγετε.

Ἔχετε ἐδῶ πρόβατα; Τό γάλα τῆς Κυριακῆς τί τό κάμνετε; Ἄκουσε, παιδί μου· νά τό σμίγης ὅλο καί νά τό κάμνης ἑπτά μερίδια· καί τά ἕξ μερίδια κράτησέ τα διά τόν ἑαυτόν σου, καί τό ἄλλο μερίδιον τῆς Κυριακῆς, ἄν θέλης, δῶσέ το ἐλεημοσύνην εἰς τούς πτωχούς ἤ εἰς τήν Ἐκκλησίαν, διά νά εὐλογήση ὁ Θεός τά πράγματά σου. 

Καί ἄν τύχη ἀνάγκη καί θέλης νά πωλήσης πράγματα φαγώσιμα τήν Κυριακήν, ἐκεῖνο τό κέρδος μή τό σμίγεις εἰς τήν σακκούλα σου, διότι τήν μαγαρίζει, ἀλλά δῶσέ τα ἐλεημοσύνην, διά νά σᾶς φυλάγη ὁ Θεός.


ΠΗΓΗ: katanixis.blogspot.gr

ΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΡΚΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΗΝ ΤΙΜΑ ΕΙΝΑΙ ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ



Ἂν κάποιος λοιπὸν δὲν ὁμολογεῖ ὅτι ὁ Κύριος ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἀφοῦ ἔχει ἔλθει μὲ πρόσληψη σαρκός, εἶναι κατὰ τὴν σάρκα περιγραπτός, ἐνῷ κατὰ τὴν θεία φύση μένει ἀπερίγραπτος, αὐτός εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος λογομαχεῖ ὑποστηρίζοντας ὅτι μὲ τὴν περιγραφὴ τοῦ σώματος τοῦ Λόγου περιγράφεται μαζὶ καῖ θεότητα χωρὶς νὰ ἀποδίδῃ καὶ τὰ δύο ὡς φυσικὴν ἰδιότητα στὴν μία ὑπόσταση, ἀφοῦ τὸ ἕνα δὲν ἀναιρεῖ τὸ ἄλλο μέσα στὴν ἀδιάσπαστη ἕνωσή τους, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.


Ἂν κάποιος τὴν περιγραφὴ τῆς σωματικῆς ὄψεως τοῦ Λόγου δὲν ὀνομάζει εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ ἢ Χριστὸν κατὰ τὴν ταυτότητα τοῦ ὀνόματος, ἀλλά τὴν ἀποκαλεῖ εἴδωλο πλάνης, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος χαρακτηρίζει μὲ θρασύτητα τὴν προσκύνηση, ποὺ μέσῳ τῆς εἰκόνος ἀποδίδεται στὸν Χριστό, προσκύνηση εἰδώλων καὶ ὄχι τοῦ ἰδίου τοῦ Χριστοῦ, μολονότι σύμφωνα μὲ τὸν Μ. Βασίλειο, δὲν χωρίζεται ἀπὸ τὸ ὁμοίωμα δόξα τοῦ πρωτοτύπου, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος λέγει ὅτι ἀρκεῖται μόνον στὴν ἐπίδειξη τῆς εἰκόνας τοῦ Χριστοῦ, χωρίς νὰ τὴν τιμᾷ οὔτε νὰ τὴν καταφρονῇ, ἀρνούμενος ἔτσι τὴν τιμητική της προσκύνηση ποὺ ἀναφέρεται στὸ πρωτότυπο, αὐτός είναι αιρετικός.

Ἂν κάποιος μεταφέρει τὶς ἐναντίον τῶν εἰδώλων ἀπαγορεύσεις τῆς Γραφῆς καὶ τὶς προσάπτει στὴν ἱερὰ εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ, ὥστε ἐξ αὐτοῦ νὰ ὀνομάζῃ τὴν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ναόν εἰδώλων, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος προσκυνῶντας τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ λέγει ὅτι σ᾽ αὐτὴν προσκυνεῖται κατὰ φύσιν θεότητα καὶ ὄχι τόσο μόνον ὅσο ἀποτελεῖ ( εἰκόνα) σκιὰ τῆς σαρκὸς ποὺ ἑνώθηκε μ᾽ ἐκείνην (τὴν θεότητα), ἀφοῦ μάλιστα καὶ Θεὸς εἶναι πανταχοῦ παρών, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος θεωρεῖ ὅτι μέσῳ τῶν ἱερῶν εἰκόνων ἀναγωγὴ στὰ πρωτότυπα ἁρμόζει στοὺς πνευματικὰ κατωτέρους, διότι τάχα αὐτὸς χωρίς αὐτὲς ἀνάγεται διὰ τῆς ἀκροάσεως στὴν θεωρία τῶν ἀρχετύπων, καὶ δὲν ἀναγνωρίζει, ὅπως (ἀναγνωρίζει) Μ. Βασίλειος, ἐξ ἴσου τὴν δυνατότητα ἀναγωγῆς στὴν σιωπηλὴ ζωγραφική, ὅπως στὴν διὰ λόγων ἀφήγηση, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος ἀρνεῖται εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ, ὅπως ἀκριβῶς τύπος τοῦ σταυροῦ, σὲ κάθε τόπο καὶ νὰ ζωγραφίζεται καὶ νὰ ἐπιδεικνύεται πρὸς σωτηρὶαν στὸν λαὸ τοῦ Θεοῦ, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος δὲν ἀπονέμει στὴν εἰκόνα τῆς Θεοτόκου καὶ ὅλων τῶν ἀγίων τὴν προσκύνηση ποὺ πρέπει, δηλαδὴ στὴν εἰκόνα τῆς Θεοτόκου ὡς Θεοτόκου καὶ στῶν ἁγίων ὡς ἁγίων, σύμφωνα μὲ τὴν ἰδιαιτερότητα τῆς προσκυνήσεως μητέρας Θεοῦ καὶ ὁμοδούλων, ἀλλὰ ἰσχυρίζεται ὅτι εἶναι ἐφεύρημα διαβολικὸ  σωτήριος στολισμὸς τῆς Ἐκκλησίας, αὐτὸς εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος δὲν συμπεριλαμβάνει στὶς λοιπὲς αἱρέσεις αὐτὴν ὁποία λυσσαλέα πολέμησε τὶς σεπτὲς εἰκόνες, ἐπειδὴ έξ ἴσου κι αὐτὴ μᾶς χωρίζει ἀπὸ τὸν Θεό, ἀλλὰ λέγει ὅτι εἶναι χωρὶς σημασία ἐπικοινωνία μ᾽ αὐτούς, εἶναι αἱρετικός.

Ἂν κάποιος, ὑπερβολικὰ τιμῶντας τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ λέγει ὅτι δὲν τὴν πλησιάζει, διότι δὲν ὠφελεῖται, ἂν προηγουμένως δὲν καθαρθῇ ἀπὸ κάθε ἁμαρτία, αὐτὸς εἶναι ανόητος.

* Αντιαιρετικοί Λόγοι Αγίου Θεοδώρου του Στουδίτη κατά των εικονομάχων.


Η ιστορία πίσω από το βίντεο με το μωρό που πεθαίνει στην κολυμβήθρα



Είναι η δεύτερη φορά μέσα σε αυτή τη χρονιά που ένα βίντεο στο οποίο εμφανίζεται η βάπτιση ενός βρέφους το οποίο λίγη ώρα μετά εξέπνευσε, κάνει τον γύρο του ελληνικού διαδικτύου προκαλώντας ανατριχίλα σε όποιον το βλέπει.

Πρόκειται για ένα βίντεο το οποίο γυρίστηκε προ τριετίας σε ένα χωριό της Μολδαβίας. Συγκεκριμένα, τον Ιούλιο του 2010, ο ιερέας Βαλεντίν Ταραλουνγκα τέλεσε τη βάπτιση ενός βρέφους ηλικίας περίπου ενός μηνός.

Μισή ώρα μετά την βάπτιση το μωρό πέθανε.

Ο ιερέας εμφανίστηκε στο δικαστήριο τον Νοέμβριο του 2011 όπου καταδικάστηκε για ανθρωποκτονία από αμέλεια σε φυλάκιση 18 μηνών.

Ωστόσο σίγουρος πως δεν ήταν ο υπαίτιος του θανάτου του βρέφους, ο κληρικός εξακολούθησε να διεκδικεί την αθωότητα του.

Στη δίκη που ακολούθησε, έχοντας ήδη παραμείνει στη φυλακή για τεσσερισήμισι μήνες, ο ιερέας αθωώθηκε.

Μια πιο προσεκτική ανάλυση των ιατροδικαστικών ευρημάτων απέδειξε πως τελικά το μωρό δεν είχε πνιγεί. Έπασχε από μια άγνωστη στην οικογένεια του ασθένεια των πνευμόνων η οποία ήταν και η αφορμή του θανάτου του.

Ο ιερέας, αποφυλακίστηκε στις 6 Απριλίου του προηγούμενου έτους.

* Είναι προφανές πως το Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων δεν θα δημοσίευε ποτέ και σε καμία περίπτωση το βίντεο που δυστυχώς εξακολουθεί να κυκλοφορεί, αφού εκτός από την δημιουργία εντυπώσεων και μάλιστα λανθασμένων, δεν μπορεί να συνεισφέρει το παραμικρό στην ενημέωση την οποία πιστά υπηρετούμε.
ΠΗΓΗ: http://www.dogma.gr/default.php?pname=Article&art_id=4229&catid=7


Επισήμανση: ΠΡΟΣΟΧΗ στο βίντεο διότι σου λένε ''δες το βίντεο'' και μετά να πατήσεις ένα κωδικό και όταν βλέπεις το βίντεο αυτό κοινοποιείται αυτόματα στο τοίχο σου (facebook). 


Ο κωδικός που πατάμε να δούμε το βίντεο βγαίνει σαν δικό μας σχόλιο δημόσια και φαίνεται σαν να κατηγορούμε όλοι τον ιερέα, όπως  ''σκότωσε μωρό'' ή ''άχρηστος'' ή διάφορα άσχημα λόγια.  Ντροπή τους !!! Με κάθε τρόπο προσπαθούν οι αντίχριστοι να συκοφαντήσουν την Ορθοδοξία και τους ιερείς μας.

Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

Ο Αόρατος πόλεμος - ΟΣΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ-ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ - ΚΕΦΑΛΑΙΟ IΘ'



Πως πρέπει να πολεµά κανείς κατά
των σαρκικών παθών.

Εναντίον των σαρκικών παθών θα πολεµάς, αδελφέ, µε ξεχωριστό
και διαφορετικό τρόπο από τους άλλους. Και για να γνωρίζης να
πολεµάς µε την τάξι, πρέπει να σκέφτεσαι ότι υπάρχουν τρεις χρόνοι
και τρεις πόλεµοι· πρίν απο τον πειρασµό, στο καιρό του πειρασµού
και αφού περάσει ο πειρασµός.
Π πόλεµος πριν απο τον πειρασµό θα είναι, κατά των αιτιών, που
συνήθως γίνονται αφορµή αυτού του πειρασµού· δηλαδή, πρώτα, εσύ
πρέπει να πολεµάς κατά αυτού του πάθους· οχι αντιστεκόµενος σ’
αυτό, όπως σου είπα να κάνης στα άλλα πάθη, αλλά αποφεύγοντας µε
όλη σου τη δύναµι από κάθε είδους αφορµή και πρόσωπο, το οποίο
σου προξενεί πειρασµό στη σάρκα. Καί, εάν καµιά φορά είναι ανάγκη
να µιλήσης µε κανένα τέτοιον, µίλησε µε συντοµία και µε πρόσωπο
σεµνό και σοβαρό· µάλιστα, τα λόγια σου, ας έχουν κάποια σκληρότητα
περισσότερη, παρά γλυκύτητα.
«Μην έχης εµπιστοσύνη στον εχθρό σου ποτέ», λέγει ο Σειράχ
(12,11). Και συ, µην έχης εµπιστοσύνη ποτέ στον εαυτό σου. Γιατί,
καθώς ο χαλκός γεννάει από µόνος του την σκουριά έτσι και η
διεφθαρµένη φύσις σου γεννά απο µόνη της την κακία· «όπως ο χαλκός
 41
σκουριάζει, έστι και κακία του» (αυτόθι)· µην έχης εµπιστοσύνη, πάλι
σου λέω, στον εαυτό σου, και αν µπορή να ειπωθή έτσι οτι και εσύ δεν
αισθάνεσαι, ούτε ακόµη αισθανθής τόσο καιρό τις αιχµές της σάρκας·
διότι αυτή η κατηραµένη κακία, εκείνο που δεν έκανε σε πολλούς
χρόνους, το κάνει σε µία ώρα και πολλές φορές κάνει τις ετοιµασίες
της κρυφά και όσο περισσότερο κάνει τον φίλο και δίνει λιγωτέρο
υποψία για αυτή, τόσο περισσότερο βλάπτει και αθεράπευτα πληγώνει33.
Γι’ αυτό, πολλές φορές πρέπει να φοβάται κανείς περισσότερο
(καθώς η πείρα το απέδειξε και το αποδεικνύει), από εκείνα τα
πρόσωπα, µε τα οποία νοµίζει εύλογο να συναναστρέφεσαι ή γιατί
είναι συγγενείς του ή γιατί είναι ευλαβή και ενάρετα34 ή γιατί
ευεργετήθηκε από αυτούς και κρίνει σαν υποχρέωσι να τα
συχνοχαιρετά. ∆ιότι µε την απερίσκεπτη αυτή συναναστροφή,
ανακατώνεται η φαρµακερή ευχαρίστησις της αισθήσεως, ώστε
ανεπαίσθητα λίγο λίγο διαπερνά ως και στό νου της ψυχής και
σκοτεινιάζει τόσο τη λογική, µε τρόπο, που αρχίζουν ύστερα να µην
υπολογίζουν καθόλου τα επικίνδυνα αίτια της αµαρτίας· δηλαδή, τα
ερωτικά βλέµµατα, τα γλυκά λόγια του ένα και του άλλου µέρους· τις
άσεµνες κινήσεις και µορφασµούς· τα πιασίµατα των χεριών και έπειτα
καταντούν να πέσουν ή στην ολοκληρωτική αµαρτία ή στα άλλα
διαβολικά πάθη, από τα οποία δύσκολα µπορούν να ελευθερωθούν.
Γι’ αυτό, πρέπει, αδελφέ, να αποφεύγης την φωτιά, γιατί είσαι
πανί και µην ξεθαρρέψης ποτέ ότι είσαι στουπί βρεγµένο καί. καλά
γεµάτο από νερό καλής και δυνατής θελήσεως· όχι· αλλα πως είσαι
στουπί ξερό και αµέσως πλησιάζοντας τη φωτιά, κατακαίγεσαι,
σύµφωνα µε αυτό που έχει γραφεί για τον Σαµψών, οτι «έσπασε τα νεύρα
όπως σπάει η κλωστή του στουπιού, όταν πλησιάση στη φωτιά» (Κριτ.
16,9), ούτε να λογαριάσης ότι έχεις σταθερή απόφασι και προθυµία
καλλίτερα να πεθάνης παρά να λυπήσης τον Θεό µε την αµαρτία. Γιατί,
αν υποθέσουµε ότι είσαι στουπί βρεγµένο, αλλά όµως µε την συχνή
συναναστροφή και το θέαµα, η φωτιά µε την θερµότητα της ξηραίνει
λίγο λίγο το νερό της καλής σου θελήσεως και ανέλπιστα, τόσο θα
προσκολληθής στο διαβολικό έρωτα, ώστε να µην ντραπής τους
ανθρώπους, ούτε να σεβασθής συγγένεια ή φιλία, ούτε να φοβηθής
τον Θεό, ούτε να υπολογίσης την τιµή, ούτε την ζωή, ούτε τις τιµωρίες
όλες της κολάσεως· αλλά να εκτελέσης την άµαρτία. Γι’ αυτό, φεύγε,
φεύγε όσο µπορείς.
Α'. Από τις συναναστροφές των προσώπων που σκανδαλίζουν, αν
αληθινά δεν θέλης να πιασθής από την αµαρτία και να θανατωθής35
Β΄. Απόφευγε την ανεργία και οκνηρία και στάσου άγρυπνος και
νηφάλιος µε τους λογισµούς και µε τα έργα, που ταιριάζουν στη στάσι
σου.
Γ'. Μην παρακούσης ποτέ σου, άλλα υποτάξου εύκολα στους
προεστώτες και Πνευµατικούς σου Πατέρες, κάνοντας µε προθυµία και
γρήγορα εκείνα που σε προστάζουν και µάλιστα, εκείνα που σε
ταπεινώνουν και είναι αντίθετα της θελήσεώς σου και της φυσικής σου
κλίσεως.
∆'. Μη κάνης ποτέ κρίσι αλαζονική για τον πλησίον σου· δηλαδή,
µη τον κατακρίνης και µάλιστα, γι’ αυτήν την ίδια σαρκική αµαρτία,
για την οποία µιλάµε, αν και είναι φανερά πεσµένος σε αυτήν, αλλά
συµπάθησέ τον και µην αγανακτήσης εναντίον του, ούτε να τον
κοροϊδέψης, αλλά από το παράδειγµά του, ταπεινώσου εσύ και γνώρισε
τον εαυτό σου, ότι είσαι ασθενής και σκόνη και στάχτη λέγοντας·
εκείνος έπεσε σήµερα, εγώ θα πέσω αύριο. Γιατί, αν συ εύκολα κρίνεις
τους άλλους και τους καταφρονείς, ο Θεός παραδειγµατικά θα σε
εκπαιδεύση, παραχωρώντας να πέσης κι εσύ στο ίδιο ελάττωµα. «Να
µην κρίνετε, λέγει, και δεν θα µη κριθήτε» (Ματθ.)· για να γνωρίσης µε
το πέσιµό σου την υπερηφάνειά σου και να ταπεινωθής και έτσι να
ζητήσης θεραπεία και για τα δύο· και για την υπερηφάνειά σου και για
την πορνεία σου. Εάν όµως και σε φυλάξη ο Θεός και δεν πέσης, ούτε
αλλάξεις λογισµό, όµως πάλι µη δώσης εµπιστοσύνη στον εαυτό σου,
αλλά πάντα να φοβάσαι και να αµφιβάλης για τη στάσι σου.
Ε'. Πρόσεχε καλά, εάν απόκτησες κανένα χάρισµα θεϊκό ή
βρίσκεσαι σε καλή κατάστασι, να µη βάλης στο λογισµό σου κάποια
περιττή ιδέα και φαντασία, πως είσαι κάποιος και πως οι εχθροί σου δεν
θα σε πολεµήσουν πιά, µε το να φαίνεσαι ότι προς το παρόν τους µισείς
και τους αποστρέφεσαι. Γιατί, αν σε αυτό είσαι απροφύλακτος, εύκολα
θα πέσης.
Αυτά, λοιπόν, είναι εκείνα, που πρέπει να φυλάξης πριν απο τον
πειρασµό του σαρκικού πάθους,
Στον καιρό όµως του πειρασµού, πρέπει να σκεφθής από που
προέρχεται αυτός ο πόλεµος· από εσωτερική αιτία, ή από εξωτερική.
Εξωτερική αιτία είναι η περιέργεια των οφθαλµών, τα γλυκά στην
ακοή λόγια και τραγούδια· η απαλότητα και ο στολισµός των
φορεµάτων, τα ευωδιαστά µυριστικά της οσφρήσεως· οι συνοµιλίες και
οι κινήσεις και τα πιασίµατα, που παρακινούν στην αµαρτία αυτή· η
θεραπεία σε αυτά τα απαντήµατα είναι· η σεµνότητα και η ταπεινότητα
των φορεµάτων, το να µη θέλης ούτε να δης, ούτε να ακούσης, ούτε
να µυρίσης, ούτε να µιλήσης ή να πιάσης όλα εκείνα, που παρακινούν
σε αυτή την κακία και προ πάντων η αποφυγή της συναναστροφής,
όπως είπαµε παραπάνω. Η εσωτερική αιτία προέρχεται ή από την
καλοζωία του σώµατος ή από τους λογισµούς του νου που µας έρχονται
από τις κακές µας συνήθειες και τα πάθη ή από την παρακίνησι του
διαβόλου.
Καί η µεν καλοζωία του σώµατος, πρέπει να σκληραγωγήται µε
νηστείες, αγρυπνίες, χαµαικοιτίες και µάλιστα γονυκλισίες και άλλες
παρόµοιες ταλαιπωρίες· καθώς εξηγεί η διάκρισις και η διδασκαλία
των θείων Πατέρων· των δε λογισµών, από όπου κι αν προέρχωνται, οι
θεραπείες είναι αυτές· το να ασχολήσαι µε διάφορα γυµνάσµατα,
αρµόδια για την κατάστασί σου, τα οποία είναι η ανάγνωσις των ιερών
βιβλίων, και µάλιστα, του αγίου Εφραίµ, της Κλίµακας, του
Ευεργετινού, της Φιλοκαλίας και άλλων παρόµοιων, η µελέτη και η
προσευχή· η οποία ας γίνεται έτσι. Όταν αρχίσουν αυτοί οι λογισµοί της
πορνείας να σε ενοχλούν, αµέσως θυµίσου µε τον νου σου τον
εσταυρωµένο και εκ βάθους ψυχής λέγε· «Ιησού µου, Ιησού µου
γλυκύτατε, βοήθησέ µε γρήγορα, για να µην αιχµαλωτισθώ από αυτόν
τον εχθρό». Και κάποιες φορές αγκαλιάζοντας (νοερά, ή αισθητά, αν
είναι παρών), τον σταυρό στον οποίο κρέµεται ο Κύριός σου, ασπάσου
πολλές φορές τις πληγές του, λέγοντας µε αγάπη· «ωραιότατες πληγές,
πληγές αγιώτατες πληγές άγνότατες, πληγώσατε αυτή την αθλία και
ακάθαρτη καρδιά µου και εµποδίστε µε από το να σας βλάψω».
Η δε θεραπεία σου κατά την χρονική περίοδο που πληθαίνουν οι
λογισµοί των σαρκικών ηδονών, ας µη γίνεται κατ' ευθείαν εναντίον
αυτών, πράγµα το οποίο και µερικά βιβλία γράφουν έτσι (όπως είναι
το να σκεφθής την βρώµα και την αηδία της σαρκικής ηδονής· τον
έλεγχο της συνειδήσεως που θα σου προξενήση, τις πίκρες που
ακολουθούν, τους κινδύνους, την φθορά της περιουσίας και της
παρθενίας σου, την κατηγορία της τιµής και άλλα παρόµοια)· η
µελέτη σου λέω, ας µην γίνεται σε αυτά, γιατί αυτή η φροντίδα
δεν είναι πάντα µέσο ασφαλές, για να νικήσης τον πειρασµό της
σάρκας· µάλιστα µπορεί να προξενήση βλάβη. Γιατί αν και ο νους
αποβάλη τους λογισµούς προσωρινά µε την παρόµοια µελέτη, όµως µε
το να είναι ασθενής και εµπαθής, οταν τα µελετά αυτά, αποτυπώνει
καλύτερα την ευχαρίστησι και ευχαριστιέται και συγκατατίθεται σε
αυτή. Οπότε η αληθινή θεραπεία των σαρκικών ηδονών είναι, το να
αποφεύγουµε πάντα, όχι µόνο από αυτές, αλλά και από κάθε τι άλλο
(ακόµη και αν είναι εναντίον τους), που µας τις υπενθυµίζει. Γι’ αυτό,
η µελέτη σου ας είναι σε άλλα· δηλαδή, στη ζωή και το πάθος του
εσταυρωµένου µας Ιησού, στη φοβερή ώρα του θανάτου σου, στην
τροµερή ηµέρα της Κρίσεως και στα διάφορα είδη της κολάσεως.
Εάν όµως και οι σαρκικοί αυτοί λογισµοί σε πολεµούνε περισσότερο
από το συνηθισµένο (όπως αυτό συµβαίνει), µη δειλιάσης γι’ αυτό, ούτε
να αφήσης την µελέτη των παραπάνω, για να στραφής σ’ αυτούς, για να
τους αντισταθής, όχι, αλλά ακολούθησε όσο περισσότερο συνοπτικά
µπορείς, την µελέτη σου αυτή, µη φροντίζοντας εντελώς για τους
λογισµούς αυτούς, σάν να µην ήταν δικοί σου. Γιατί, δεν υπάρχει
καλύτερος τρόπος για να αντισταθής σ’ αυτούς, αν και συνεχώς σε πο-
λεµούν, από το να τους καταφρονής και να µη θέλης καθόλου να τους
θυµηθής· µετά απο αυτά, θα τελειώσης την ενασχόλησί σου, µε αυτήν
(ή παρόµοια δέησι).
«Ελευθέρωσέ µε, πλάστη µου και λυτρωτά µου απο τους εχθρούς
µου, στην τιµή του πάθους σου και της ανείπωτής σου αγαθότητας».
Και µη στρέψης το νου σου στη σαρκική αυτή κακία. Γιατί και µοναχή
της η ενθύµησί της, δεν είναι χωρίς κίνδυνο. Αλλά, ούτε να στέκεσαι
να συνοµιλής µε αυτόν τον πειρασµό και να ερευνάς τον εαυτό σου αν
συγκατατέθηκες σ’αυτές ή όχι. Γιατί, αυτή η έρευνα, αν και φαίνεται
ότι είναι καλή, οµως στ’ αλήθεια είναι µία πλάνη του διαβόλου ή για
να σε ενοχλή και να σε κάνη να απελπίζεσαι και να µικροψυχήσης ή για
να σε κρατάη πάντα µπλεγµένο σ’ αυτούς τους λογισµούς και απο
αυτούς να σε κάνει να πέσης και σε αυτή ή άλλη αµαρτία.
Γι’ αυτό, σε αυτό τον πειρασµό (οταν η συγκατάθεσις δεν είναι
φανερή) είναι αρκετό το να το οµολογήσης αυτό µε συντοµία στον
πνευµατικό σου, έχοντας αναπαύσει την γνώµη σου, χωρίς να σκέφτεσαι
πλέον τίποτα. Και φανέρωσέ του αληθινά κάθε σου λογισµό σχετικά µε
αυτό, χωρίς να σε κρατάη ποτέ καµµία συστολή ή ντροπή. Γιατί, αν µε
όλους µας τους εχθρούς χρειαζώµαστε την δύναµι της ταπεινώσεως για
να τους νικήσουµε, πόσο µάλλον την χρειαζόµαστε στο σαρκικό αυτό
πόλεµο, περισσότερο παρά σε κάτι άλλο. Επειδή και αυτή η κακία
είναι σχεδόν πάντα ποινή και επακόλουθο και βλάστηµα της
υπερηφάνειας36. Έπειτα, αφού περάσει ο πειρασµός, εκείνο που έχεις να
κάνης είναι αυτό· όσο και αν σου φαίνεται ότι είσαι ελευθερωµένος
από τον πόλεµο της σάρκας και για όλα βέβαιος, πρέπει όµως να
στέκεσαι µε το νου µακρυά από εκείνες τις υποθέσεις και τα πρόσωπα,
που έγιναν αιτία του πειρασµού· και µη σκεφθής ότι πρέπει να τα
συναναστρέφεσαι, γιατί είναι συγγενή ή ενάρετα η και ευεργέτες σου·
γιατί και αυτή είναι µία πλάνη της κακής φύσεωςς και παγίδα του
πανούργου µας εχθρού διαβόλου, που µεταµορφώνεται σε άγγελο
φωτός, για να µας βάλει στο σκοτάδι όπως είπε ο Παύλος (Β΄ Κορινθ.
11,14).

-----------------------------------------------

32 Και ο αγαπηµένος Ιωάννης λέγει· «Όποιος µισεί τον αδελφό του είναι ανθρωποκτόνος» (α'.
3,15)· και πάλιν «Όποιος δεν αγαπά τον αδελφό του, παραµένει στον θάνατο» (αυτόθ. 14).
33 Οταν ο µέγας εκείνος Νείλος είπε «Καί αν νοµίζης ότι είσαι µε τον Θεό, να φυλάγεσαι από τον
δαίµονα της πορνείας, γιατί είναι πολύ απατεώνας και φθονερός και θέλει να είναι πιο γρήγορος
από την κίνησι και την προσοχή τουνου σου» (Κεφ.γ’ σελ. 61, Φιλοκαλ.). Η αιτία για την οποία
η σαρκική επιθυµία πάντοτε µας πειράζει, είναι, γιατί καθώς ένας φυσικά αγαπά τον εαυτό του,
έτσι φυσικά αγαπά να πολλαπλασιάση µέσα απο αυτή την κακία τον ίδιο του τον εαυτό και να
κάνη όµοιον µε αυτόν· έτσι όπως η κενοδοξία πάντα µας εξαπατά έτσι και η σαρκική επιθυµία
και δύσκολα απο αυτή φυλασόµαστε. 34 Πολλοί πολλές φορές πλανήθηκαν από τα παρόµοια ενάρετα και ευλαβή πρόσωπα, είτε
γυναικών, είτε ανδρών χωρίς γένεια και συγκατοίκησαν µε αυτά, ή και απρόσεκτα
συναναστράφηκαν, έπεσαν σε πάθη ντροπής, πλανηθέντες από τα δεξιά, δηλαδή, από την αρετή
και την ευλάβεια και την σεµνότητά τους· εµείς όµως προσθέτουµε εδώ, οτι, όχι µόνο από αυτά
καταπιάνεται κάποιος σε σφοδρή επιθυµία και σαρκικό έρωτα µε αυτά τά πρόσωπα, άλλα και αν
αυτά, µπορεί να υποτεθή, είναι παιδιά πλουσίων γονέων, ευγενή ή µε καλή οµιλία στη γλώσσα ή
καλόφωνα στα µουσικά ή ωραία στην όψι ή επιδέξια στο µυαλό, ή επιδέξια στα
χειρωνακτικά και στις τέχνες ή έχουν αλλά τέτοια φυσικά και επίκτητα χαρίσµατα· γιατί όλα αυτά
αυξάνουν τη σφοδρή επιθυµία και την αγάπη, για αυτό πρέπει να προσέχουµε και να
προφυλασσώµαστε από τα παρόµοια.
35 Γι’ αυτό και ο Σολοµώντας, σοφό µεν ονοµάζει εκείνον που φοβάται και αποφεύγει τις αιτίες των
κακών, και σώφρονα εκείνον, που εµπιστεύεται τον εαυτό του και δεν τις αποφεύγει· «σοφός φο-
βηθείς, εξέκλινεν από κακού, ο δε άφρων, εαυτώ πεποιθώς, µίγνυται ανόµω» (Παρ. ι8' 16).
Σοφός ήταν ο πάγκαλος Ιωσήφ και γι’ αυτό αφού άφησε το ιµάτιό του και αποφευγε την αιτία
της αµαρτίας, απέφυγε και την αµαρτία· γιατί αν δεν απέφευγε, σίγουρα θα αµάρτανε µε την
κυρία του, όπως είναι η άποψις πολλών διδασκάλων. Ασύνετος βρέθηκε ο µάρτυρας εκείνος του
Χριστού, ο οποίος ύστερα από πολλά βασανιστήρια που έπαθε για τον Χριστό, ευρισκόµενος
στη φυλακή και υπηρετούµενος από µία µοναχή, επειδή πίστεψε στον εαυτό του και δεν
απέφευγε το πρόσωπο που τον σκανδάλιζε, κύλησε µε αυτό στην πορνεία, όπως γράφει ο Αββάς
Μακάριος. Γι’ αυτό και ο Απόστολος την αποφυγή αυτή υπονοούσε όταν έλεγε «να αποφεύγετε
την πορνεία» (Α' Κορινθ. 6,18).
36 Γι’ αυτό και ο Ιωάννης της Κλίµακος λέγει, ότι, όποιος έπεσε στη πορνεία ή άλλη σαρκική
αµαρτία, εκείνος απο πρίν είχε την υπερηφάνεια και γι’ αυτό επέτρεψε ο Θεός να πέση για να
ταπεινωθή· «όπου πτώµα κατέλαβεν, εκεί υπερηφάνεια προεσκήνωσεν». Και πάλι, «παίδευσις υπερηφάνω, πτώµα» (Λόγος, κβ΄). 

Προσευχή ἀληθινή (Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου)



Κ ύριε,   εἶπαν   οἱ   μαθητές   Του,   μάθε   μας   νά
προσευχόμαστε  σωστά·  ἔχουμε  ἀνάγκη  ἀπό  ἀληθινή
προσευχή.  Θέλουμε νά μᾶς φέρνει σ’  ἐπικοινωνία μέ
τό Θεό· νά ζητοῦμε αὐτά πού ὠφελοῦν τήν ψυχή μας,
ἐκεῖνα πού μᾶς χαρίζουν τήν οὐράνια Βασιλεία σου.

Ἡ προσευχή   δέν   εἶναι   τά   πολλά   λόγια·   δέν
ἐκφράζεται μέ τά ὑψωμένα χέρια· δέν γίνεται φανερή
ἀπ’  τό  λυγισμένα  γόνατα·  δέν  τήν  παίρνουν  εἴδηση
ἀνθρώπινα μάτια, τήν ἀντιλαμβάνεται ὅμως ὁ Θεός.

Ἡ προσευχή ζυγίζεται ἀπ’  τόν βαθμό τῆς ἀγάπης
κάθε ψυχῆς στό Θεό. Ἡ ἀθόρυβη, σιωπηλή καί κρυφή
προσευχή,   ἀναγκάζει   πολλές   φορές   τό   Θεό   νά
ὑποχωρήσει στίς παρακλήσεις μας.

Ἡ προσευχή δέν εἶναι μιά ἐμπορική συναλλαγή. ∆έν
γίνεται  γιά  νά  μᾶς  δώσει  αὐτό,  πού  σήμερα  ἔχουμε
ἀνάγκη·  γίνεται  γιά  νά  δείξουμε  ὅτι  ἐμεῖς  πάντοτε
ἀγαποῦμε τό Θεό. ∆έν ζητοῦμε νά λυθεῖ τό πρόβλημά
μας· ἐπιζητοῦμε τήν μόνιμη καί παντοτινή ἕνωση καί
κοινωνία μας μέ τό Θεό Πατέρα.

Περί Προσευχῆς

Ἡ προσευχή σέ ξεχωρίζει ἀπό τά ἄλογα ζῶα καί σέ
συνδέει μέ τούς ἀγγέλους. Ἐκεῖνος πού σ’ ὅλη του τή
ζωή  ἀφιερώνεται  μέ  θέρμη  στή  λατρεία  τοῦ  Θεοῦ,
γρήγορα  θά  ὁδηγηθεῖ  στήν  πολιτεία  τῶν  ἀγγέλων,
στή ζωή καί τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο ζοῦν ἐκεῖνοι, στήν
τιμή, στήν εὐγένεια καί τή σοφία τους. 

Ἡ  προσευχή  εἶναι  φωτισμός  τῆς  ψυχῆς,  ἀληθινή
ἐπίγνωση τοῦ Θεοῦ,  μεσίτης μεταξύ Θεοῦ καί ἀνθρώπου,
ἰατρός τῶν παθῶν, ἀντίδοτο κατά τῆς ἀρρώστειας, γαλήνη
τῆς ψυχῆς.

Ἡ προσευχή εἶναι ὁδηγός
πού μᾶς φέρνει στόν οὐρανό.
 
Περνά μέσα ἀπ’  τά κτίσματα,  διασχίζει νοερά τόν
ἀέρα,  ἀνοίγει  τίς  πύλες  τῶν  οὐρανῶν·  ξεπερνᾶ  τούς
ἀγγέλους, ὑπερβαίνει τούς Θρόνους καί τίς Κυριότητες,
διαβαίνει   τά   Χερουβείμ   κι   ἔρχεται   κοντά   στήν
ἀπρόσιτη Τριάδα.

Ἐκεῖ  προσκυνάει  τή  θεότητα,  ἐκεῖ  ἀξιώνεται  νά
γίνει συνομιλητής μέ τόν οὐράνιο Βασιλιά.

Μέ τήν προσευχή,  ἡ ψυχή πού ὑψώθηκε ψηλά στόν
οὐρανό  ἀγκαλιάζει  μέ  τρόπο  ἀνέκφραστο  τόν  Κύριο,
ὅπως ἀκριβῶς τό μικρό παιδί ἀγκαλιάζει τή μητέρα
του καί μέ δάκρυα φωνάζει δυνατά,  ἐπιθυμώντας νά
ἀπολαύσει θεϊκό γάλα.
Ζητᾶ αὐτό πού πρέπει καί δέχεται δωρεές ἀνώτερες
ἀπό ὅλη τήν ὁρατή φύση.

Ἡ προσευχή εἶναι
ἡ ἀφετηρία κάθε ἀρετῆς καί δικαιοσύνης.

Καμμιά ἀρετή δέν μπορεῖ νά εἰσέλθει στήν ψυχή,
πού εἶναι ἔρημη ἀπό τήν προσευχή. 
Ὅπως  μιά  ἀνοχύρωτη  πόλη  εὔκολα  ὑποτάσσεται
στούς ἐχθρούς,  τό ἴδιο συμβαίνει καί στήν ψυχή,  πού
δέν  εἶναι  ὀχυρωμένη  μέ  τίς  προσευχές·  εὔκολα  τήν
καταβάλλει ὁ διάβολος καί πολύ γρήγορα τήν γεμίζει
μέ κάθε ἁμαρτία.

Ἡ προσευχή εἶναι τά νεῦρα τῆς ψυχῆς. Ὅπως τό σῶμα
συγκρατεῖται μέ τά νεῦρα καί στέκεται ὄρθιο, κινεῖται,
τρέχει, ἔτσι καί οἱ ψυχές ἀποκτοῦν ἀρμονική σύσταση
μέ  τίς  ἅγιες  προσευχές  καί  τρέχουν  μέ  εὐκολία  τό
δρόμο τῶν ἀρετῶν.

Ἄν   ὅμως   στερήσεις   ἀπό   τόν   ἑαυτό   σου   τήν
προσευχή, θά κάνεις τό ἴδιο, πού θά ἔκανες ἄν ἔβγαζες
τό ψάρι ἀπό τό νερό. Ὅπως γιά ἐκεῖνο τό νερό εἶναι ἡ
ζωή, ἔτσι καί γιά σένα ἡ προσευχή. Μέ αὐτήν μπορεῖς
νά  πετάξεις  καί  νά  ξεπεράσεις  τούς  οὐρανούς  καί  νά
ἔρθεις κοντά στό Θεό.

Ἡ  προσευχή  εἶναι  σεβαστός  ἀντιπρόσωπός  μας. ∆ίνει
χαρά  στήν  καρδιά,  ἀναπαύει  τήν  ψυχή,  δημιουργεῖ
μέσα  μας  τό  φόβο  τῆς  τιμωρίας,  τήν  ἐπιθυμία  τῆς
Βασιλείας  τῶν  Οὐρανῶν·  διδάσκει  τήν  ταπείνωση,
χαρίζει  τήν  ἐπίγνωση  τῆς  ἁμαρτίας·  στολίζει  τόν
ἄνθρωπο μ’ ὅλα τά ἀγαθά καί σκεπάζει τήν ψυχήμ σάν
νά εἶναι ἕνα στολισμένο πέπλο μ’ ὅλες τίς ἀρετές. 

Τό κοινό ἔργο ἀγγέλων καί ἀνθρώπων

Κάθε ἄνθρωπος, πού προσεύχεται, συνομιλεῖ μέ τόν
ἴδιο τό Θεό.  Πόσο μεγάλο πράγμα εἶναι,  ἄν καί εἶσαι
ἄνθρωπος  νά  συνομιλεῖς  μέ  τό  Θεό!  Κανένας  δέν  τό
ἀγνοεῖ· κανένας δέν μπορεῖ μέ λόγια νά ἐκφράσει αὐτή
τήν τιμή.
Ἡ  τιμή  αὐτή  ξεπερνάει  τή  μεγαλοπρέπεια  τῶν
ἀγγέλων· ἐκεῖνοι τό γνωρίζουν πολύ καλά· γι’ αὐτό καί
παρουσιάζονται  ἀπό  τούς  προφῆτες,  νά  ἀναπέμπουν
τούς  ὕμνους  στό  Θεό,  μέ  πολύ  φόβο  καί  μεγάλη
εὐλάβεια. ∆είχνουν τό φόβο, σκεπάζοντας μέ τά φτερά
τους τά πρόσωπα καί τά πόδια τους· φανερώνουν τήν
εὐλάβεια, καθώς πετοῦν καί κινοῦνται  συνέχεια γύρω
ἀπ’ τό θρόνο τοῦ Θεοῦ.
Συγχρόνως νομίζω, ὅτι παρακινοῦν κι ἐμᾶς τήν ὥρα
τῆς προσευχῆς,  νά ξεχνᾶμε τήν ἀνθρώπινη φύση μας·
τότε  ἐμεῖς  συγκρατημένοι  ἀπό  ἱερό  φόβο,  νά  μήν
βλέπουμε  τίποτε  ἀπό  τά  παρόντα·  νά  νομίζουμε,  ὅτι
βρισκόμαστε  ἀνάμεσα  σέ  ἀγγέλους  κι  ὅτι  ἐκτελοῦμε
τήν ἴδια λατρεία μέ ἐκείνους.
Βέβαια  ὑπάρχει  μεγάλη  ἀπόσταση  σέ  μᾶς  καί  σέ
ἐκείνους, στή φύση καί στόν τρόπο ζωῆς.
Ἡ    ἀδιάλειπτη  ὅμως  καί  καθημερινή  προσευχή,
εἶναι κοινό ἔργο ἀγγέλων καί ἀνθρώπων.
Στήν προσευχή, δέν ὑπάρχει κάτι, πού νά ξεχωρίζει
ἀγγέλους καί ἀνθρώπους.

Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου