A

A

† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)
† Κύριε, τὰ χείλη μου ἀνοίξεις, καὶ τὸ στόμα μου ἀναγγελεῖ τὴν αἴνεσίν σου (Ψαλ. 50,17)

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ ! ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !

ⲬⲢⲒⲤⲦⲞⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ ! ⲀⲖⲎⲐⲰⲤ ⲀⲚⲈⲤⲦⲎ !
✞ Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος ✞

Δευτέρα 21 Αυγούστου 2023

"Δεν είναι ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ που θα μας καταστρέψει" - Eπιστολές του Γέροντα Ιωάννη της Μονής των Σπηλαίων (ΣΤ΄ Αποσπάσματα)

 

Αγαπητέ εν Κυρίω Σ.

Χριστός ανέστη!

Σχετικά με τις νέες ταυτότητες, που περνούν από υπολογιστή, τα έχει πει όλα ο Αγιώτατος και η Σύνοδός μας.

Τα έγγραφα αυτού του είδους και με τον τρόπο που δίνονται δεν αποτελούν κίνδυνο για μας. Όμως, αναμφίβολα, αυτό είναι ένα από τα στάδια της προετοιμασίας για τον μελλοντικό τρόμο.

Σ., θυμήσου και ξεκαθάρισε μέσα σου το θέλημα του Θεού: «Υιέ μου, δός μοι σήν καρδίαν» - όχι το διαβατήριο, ή το συνταξιοδοτικό συμβόλαιο, ή το εκκαθαριστικό της εφορίας, αλλά την καρδιά. Να τι πρέπει να παρακολουθούμε ακοίμητα και με όλο μας τον ζήλο: ποιον υπηρετούμε στη ζωή, πώς ζούμε.

Η αγάπη, η χαρά, η ειρήνη, η καλοσύνη, σε κανένα κρατικό σύστημα δεν θα ξεπεραστούν. Αν όμως ο άνθρωπος ξέχασε τον Θεό και ζει από άδικο κέρδος, αν η τηλεόραση και τα διάφορα άσχημα βιντεάκια έχουν βγάλει έξω από τη ζωή (ακόμη και των κληρικών) την προσευχή και την Εκκλησία, τότε πίστεψέ με, η σφραγίδα έχει ήδη μπει σε πολλούς, ακόμη και με τις παλιές ταυτότητες. Διότι, εξαιτίας αυτής της ασχήμιας, με την οποία στουμπώνει τον εαυτό του ο σύγχρονος άνθρωπος και μάλιστα εκούσια, με αγάπη και επιθυμία, τίποτε θείο δεν μπορεί να περάσει και να μπει μέσα του. Η αντίστασή μας προς τον επικείμενο τρόμο είναι μία και μοναδική: η πίστη μας στον Θεό, η ζωή μας σύμφωνα με την πίστη. Γι' αυτό και εισέρχονται με τόση εξουσία στη ζωή, όλες αυτές οι ταραχές, οι συγχύσεις κι η αταξία: επειδή δεν υπάρχει ζωντανή πίστη, εμπιστοσύνη στον Θεό. Κι όλα αυτά τα καμώματα του εχθρού διώχνουν τη γαλήνη του νου και την αγαθή ελπίδα. Να ζεις ήσυχα, να προσεύχεσαι στον Θεό και να Τον εμπιστεύεσαι.

Δεν ξέρει άραγε ο Θεός πώς να διαφυλάξει τα τέκνα Του από τη δύσκολη ώρα; Αρκεί οι καρδιές μας να είναι πιστές σε Αυτόν. Δεν πρόκειται να γράψουμε αιτήσεις για τη λήψη των αριθμών από εμάς, αλλά, αν τους προχωρήσουν χωρίς τη δική μας θέληση, δεν θα αντισταθούμε. Αφού στον καιρό μας παραλάβαμε τα διαβατήρια και ήμασταν όλοι στο κρατικό σύστημα απογραφής, όπως και τώρα. Τίποτα δεν έχει αλλάξει. Τα του Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ. Ορίστε, κοίτα τον υπολογιστή, που τον έκαναν σκιάχτρο της εποχής μας. Μα είναι απλά ένα σιδερικό και χωρίς τον άνθρωπο είναι ένα τίποτα. Ένας άνθρωπος με τη βοήθεια αυτού του σιδερικού γέμισε τον κόσμο με λειτουργικά βιβλία κι ο άλλος με άσχημα. Τι λόγο θα δώσει ο καθένας στον Θεό; Από τον Θεό κρίνεται η θέληση του ανθρώπου. Ορίστε ποιο είναι το ζήτημα.

Όσον αφορά τον πόλεμο δεν ξέρω τίποτα, εκτός από αυτόν που κάθε άνθρωπος διεξάγει καθημερινά. Χρειάζεται να προσευχόμαστε, αυτό είναι το σχολείο της προσευχής. Αυτό δεν σου το εξηγώ θεωρητικά. Την προσευχή καλύτερα απ' όλους τη διδάσκει η σκληρή ζωή. Στη φυλακή είχα αληθινή προσευχή, κι αυτό γιατί κάθε μέρα ήμουν στο χείλος του θανάτου. Είναι αδύνατο να επαναλάβω τέτοια προσευχή τώρα, στις μέρες της ευημερίας, αν και η πείρα της προσευχής και της ζωντανής πίστης, που αποκτήθηκε εκεί, διατηρείται για όλη τη ζωή. Το θέμα, Σ., δεν είναι η ποσότητα, το θέμα είναι η ζωντανή στροφή προς τον ζώντα Θεό.

Πίστη σημαίνει αν είσαι πεπεισμένος ότι ο Θεός είναι πιο κοντά σου, απ' ό,τι ο οποιοσδήποτε από τους πιο οικείους σου, ότι ακούει όχι τον ψίθυρο των χειλέων σου, αλλά τον προσευχητικό χτύπο της καρδιάς σου, και ότι γνωρίζει με τι είναι γεμάτη η καρδιά σου την ώρα που του απευθύνεσαι. Είσαι άνθρωπος οικογενειάρχης και για κάθε μέλος της οικογένειας έχεις ευθύνη ενώπιον του Θεού, άρα για όλους πρέπει να πονά η καρδιά σου. Ο Θεός να σου δώσει σοφία! Άρχισε, Σ., από την εκτέλεση της εντολής του οσίου Σεραφείμ του Σάρωφ: «Σ., χαρά μου, απόκτησε πνεύμα ταπεινό και κοντά σου θα σωθούν όχι μόνο τα μέλη της οικογένειάς σου, αλλά χιλιάδες άνθρωποι». Ορίστε, αυτά είναι όλα. Κοίτα, πώς μας διδάσκει η ζωή να ζούμε. Αν θες να είσαι ικανοποιημένος και ευτυχής, ζήσε εν Θεώ. Χωρίς Θεό ευτυχία δεν υπάρχει.

Αληθώς ανέστη ο Χριστός!

***

Αγαπητέ πάτερ Λ.! 

Οι χριστιανικές συγκεντρώσεις που ωρύονται περί παγκοσμιοποίησης έχουν πια εγκαταλειφθεί φανερά από το χριστιανικό πνεύμα. Όμως ο άγιος Ιγνάτιος προειδοποιούσε· αισθανόταν ότι το πνεύμα του Θεού εγκαταλείπει, με ανεπαίσθητο τρόπο, το ανάστατο πλήθος των θορυβοποιών μέσα στην Εκκλησία.

Κυριακή 20 Αυγούστου 2023

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ (τοῦ Ἁγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Νέας Ὑόρκης καὶ Ἀνατολικῆς Ἀμερικῆς)

(Απευθείας μετάφραση από το Google)

Για το Φως του Κόσμου

Όταν μεταμορφώθηκες στο βουνό, Χριστέ Θεέ μας, έδειξες τη δόξα Σου στους μαθητές Σου όσο μπορούσαν να την αντέξουν. Είθε το αιώνιο φως Σου να λάμψει και σε εμάς, τους αμαρτωλούς, με τις μεσιτείες της Θεοτόκου. Δότρια Φωτός, δόξα σε Σένα. (Τροπάριο Εορτών, ήχος 7)

Έτσι ψάλλει η Αγία μας Εκκλησία σε αυτήν την εορτή, αναπολώντας εκείνο το θαυμάσιο γεγονός που έγινε πριν από τόσο καιρό στο όρος Θαβώρ. Στο ίδιο βουνό, που υψώνεται μεγαλοπρεπώς πάνω από την παλαιστινιακή πεδιάδα, γίνεται ακόμη και σήμερα μια θριαμβευτική γιορτή αυτού του ένδοξου γεγονότος.

Λέγοντας μας πώς έγινε η Μεταμόρφωση, το Ιερό Ευαγγέλιο λέει ότι ο Σωτήρας ανέβηκε στο βουνό «για να προσευχηθεί». Αναφερόμενος σε αυτό το απόσπασμα σε ένα κήρυγμα, ένας από τους μεγάλους επισκόπους μας εξήγησε ότι ο άμεσος σκοπός της ανόδου Του στο βουνό ήταν η πρόθεση του Σωτήρα να προσευχηθεί εκεί. Αλλά όχι μόνο να προσεύχεται, γιατί το τροπάριο λέει ότι έδειξε τη δόξα Του στους μαθητές Του «όσο άντεχαν», δηλαδή όσο μπορούσαν να αντιληφθούν αυτή τη δόξα. Και το κονδάκ δείχνει ότι ο Κύριος το έκανε αυτό ακριβώς για να θυμούνται αυτό το υπέροχο θαύμα όταν έρθει η ώρα να υποφέρει...

Και έτσι προσευχόμαστε: «Ας λάμψει το φως πάνω μας, αμαρτωλοί, με τις προσευχές της Θεοτόκου».

Τι πνευματικό σκοτάδι έχει επικρατήσει στον κόσμο σήμερα! Και γίνεται όλο και πιο σκοτεινό, πιο πυκνό. Ο Κύριος είπε στο Ευαγγέλιο ότι αυτός που κάνει το κακό δεν μπορεί να αντέξει το φως, αλλά κάνει τις πράξεις του στο σκοτάδι, φοβούμενος το φως και φεύγοντας από αυτό. Και τώρα ένα πυκνό σκοτάδι έχει τυλίξει την ανθρωπότητα, Εξαιτίας αυτού του είδους της ανομίας, όλων των ακαθαρσιών που κυοφορούνται σήμερα από τους γιους των ανθρώπων, που όλα διαπράττονται ανοιχτά. Σαφή. για το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας το πνευματικό φως ήδη εξασθενεί και σχεδόν έχει σβήσει. Για το λόγο αυτό, πρέπει να προσευχόμαστε να λάμψει και πάνω μας το αιώνιο φως που φώτισε τους αποστόλους στο όρος Θαβώρ. Ο Κύριος ανέβηκε στο βουνό για να προσευχηθεί και κατά τη διάρκεια της προσευχής μεταμορφώθηκε. Από τους βίους των αγίων γνωρίζουμε ότι πολλοί από αυτούς μεταμορφώθηκαν με τον ίδιο θαυματουργό τρόπο - και ακριβώς κατά τη διάρκεια της προσευχής ... όπως οι αρχαίοι ασκητές έλαμπαν με μια ακτινοβολία φωτός σαν τον ήλιο, έτσι και στους νεότερους χρόνους στη μεγάλη Ρωσία, οι ασκητές έλαμπε με άκτιστο φως Από τον βίο του Αγίου Σεραφείμ ξέρετε πώς το άγιο πρόσωπό του έλαμψε σαν ήλιος κατά τη συνομιλία του με τον Μοτοβίλοφ. Γνωρίζουμε επίσης ένα περιστατικό στη ζωή του γέρου Αμβροσίου (της Όπτινα). Ενώ ήταν μόνος του στο κελί του και προσευχόταν, ένας μοναχός όρμησε μέσα και το ίδιο ξαφνικά τον έπληξε ο φόβος —είχε δει τον προσευχόμενο γέροντα να λάμπει σαν τον ήλιο στο σκοτάδι του κελιού του. Με τον ίδιο τρόπο ξέρουμε ότι πολλοί είδαν τον Άγιο Ιωάννη της Κρονστάνδης να περιβάλλεται από ένα υπέροχο θείο φως τη στιγμή που βρισκόταν μπροστά στο βωμό, κάνοντας τη φλογερή προσευχή του στον Κύριο της Δόξας. Η πείρα έχει δείξει ότι όταν κάποιος προσεύχεται αληθινά, φωτίζεται. Μπορεί κανείς πάντα να διακρίνει ανάμεσα σε αυτούς που προσεύχονται υποκριτικά, για επίδειξη, και σε εκείνους που προσεύχονται ειλικρινά, χωρίς να σκέφτονται κανέναν άλλο από τον Θεό, ενώπιον του οποίου μόνο στέκονται.

Αυτό το πνευματικό φως, αυτό το αιώνιο φως, είναι που μπορεί να μας φωτίσει στην ειλικρινή προσευχή: Γι' αυτό, είτε προσευχόμαστε πολύ είτε για σύντομο χρονικό διάστημα, πρέπει να θεωρούμε τις στιγμές που περνάμε στην προσευχή ως τον πιο σημαντικό χρόνο μας, τη ζωή, για αυτή τη φορά στεκόμαστε ενώπιον του Θεού και μιλάμε μαζί Του. Οι Άγιοι Πατέρες λένε ότι κατά την ανάγνωση του Ιερού Ευαγγελίου και των πατερικών συγγραμμάτων, ο Θεός μας μιλάει. Και στην προσευχή - μιλάμε με τον Θεό, αυτό είναι μεγάλο όφελος για την ψυχή, γιατί στη συνομιλία με τον Δημιουργό και τον Κύριο, η ψυχή κάποιου φωτίζεται με αυτό το φως για το οποίο προσευχόμαστε σε αυτή τη φωτεινή γιορτή της Μεταμόρφωσης του Κυρίου μας .

Μητροπολίτης Φιλάρετος Πρώτος Ιεράρχης της Εξωτερικής Ρωσικής Εκκλησίας

ΜΗΝΥΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ 2023 (τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας κ. Χρυσοστόμου)


77897 2

 

γαπητοὶ ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,

               Πολλὲς φορές, ἐκεῖ ποὺ δὲν ὑπάρχουν ἐξωτερικὰ προβλήματα νὰ μᾶς ταλαιπωροῦν, ἐμεῖς οἱ ἴδιοι φροντίζουμε νὰ τὰ δημιουργοῦμε. Στὶς παρακλήσεις πρὸς τὴν Κυρὰ-Παναγιὰ ψάλλουμε μεταξὺ ἄλλων: «οἱ μισοῦντές με μάτην […] λάκκον ηὐτρέπισαν».  Δυστυχέστερο, ὅμως, εἶναι τὸ φαινόμενο μόνοι μας νὰ σκάβουμε τὸν λάκκο μας καὶ νὰ πέφτουμε μέσα. Αὐτὸ γίνεται ὅταν στὴ ζωή μας ἐπιλέγουμε νὰ ἀκολουθήσουμε ὄχι τὸ Θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ τὸ θέλημά μας, ὅπως συνέβη μὲ τὸ τραγικὸ κεντρικὸ πρόσωπο τῆς σημερινῆς παραβολῆς.

               Κάποιος Βασιλιὰς θέλησε νὰ ζητήσει λογαριασμὸ ἀπὸ τοὺς ὀφειλέτες του. Τοῦ παρουσίασαν τότε ἕναν δοῦλο, ὁ ὁποῖος χρωστοῦσε τὸ ὑπέρογκο ποσὸ τῶν δέκα χιλιάδων ταλάντων. Ἐπειδὴ ὁ δοῦλος δὲν εἶχε νὰ ξεπληρώσει τὸ βαρύτατο χρέος, ὁ Βασιλιὰς διέταξε νὰ τοῦ πάρουν τὴν γυναίκα καὶ τὰ παιδιὰ καὶ ὅλο του τὸ βιός, ὥστε νὰ τὰ λάβει ὁ ἴδιος ἀντὶ τοῦ χρέους. Καταλυπημένος μὲ τὴν διαταγὴ αὐτή, ὁ ὀφειλέτης ἔπεσε στὰ πόδια τοῦ Βασιλιᾶ παρακαλῶντάς τον νὰ δείξει ἔλεος, καὶ ὑποσχέθηκε νὰ ξεχρεώσει. Πράγματι, ὁ Βασιλιὰς σπλαχνίσθηκε καί, τελικά, τοῦ χάρισε τὸ χρέος. 

               ναπαυμένος ὁ δοῦλος, βγῆκε ἀπ΄ τὸ παλάτι καὶ λίγα μέτρα πιὸ πέρα εἶδε κάποιον σύνδουλό του, ὁ ὁποῖος τοῦ ὄφειλε μόλις ἑκατὸ δηνάρια. Σὲ σύγκριση μὲ τὰ δέκα χιλιάδες τάλαντα, τὰ ἑκατὸ δηνάρια ἀποτελοῦσαν ἕνα τελείως μηδαμινὸ καὶ ἀσήμαντο ποσό. Κὶ ὅμως, γιὰ νὰ δοῦμε ὅλοι μας πόσο εὔκολα μποροῦν τὰ πάθη νὰ τυφλώσουν τὸν ἄνθρωπο, ὁ δοῦλος ποὺ παρὰ λίγο γλίτωσε τὴν ὁλικὴ καταστροφὴ τῆς οἰκογένειάς του χάρη στὸ ἔλεος τοῦ Βασιλιᾶ, ἄρχισε ὡς δῆθεν ἀνώτερος νὰ ζητᾶ διὰ τῆς βίας τὰ ὀφειλόμενα ἑκατὸ δηνάρια ἀπὸ τὸν σύνδουλό του. Τί κὶ ἄν ἐκεῖνος ἔπεφτε καὶ τὸν παρακαλοῦσε; Ἀδίστακτος αὐτός. Εἶχε ξεχάσει τὴν θέση στὴν ὁποία μόλις πρὶν λίγο βρισκόταν, γιὰ αὐτὸ καὶ τόση ἦταν ἡ ἀσπλαχνία του, ποὺ ἅρπαξε τὸν σύνδουλό του καὶ τὸν ἔκλεισε στὴ φυλακή. Λογάριασε ὁ δυστυχὴς χωρὶς τὸν ξενοδόχο.

               Τὸ νέο γνωστοποιήθηκε ἀστραπιαῖα στὸν Βασιλιά. Ἐκεῖνος, ὀργισμένος γιὰ τὴν ἀδικία ποὺ ἔλαβε χώρα, εἶπε στὸν δοῦλο: «δοῦλε πονηρέ, ὅλο σου τὸ χρέος στὸ χάρισα ἐπειδὴ μὲ παρεκάλεσες. Δὲν ἔπρεπε καὶ ἐσὺ νὰ σπλαχνισθεῖς τὸν σύνδουλό σου ὅπως κι ἐγὼ σὲ σπλαχνίσθηκα;». Ἀφοῦ εἶπε αὐτά, διέταξε δικαίως νὰ τὸν παραδώσουν στοὺς βασανιστές, μέχρι νὰ ἐπιστρέψει ὅσα χρωστοῦσε. 

               Εὔκολα κατανοοῦμε τὸ νόημα τῆς παραβολῆς στὴν καθημερινή μας ζωή. Ὁ Βασιλιάς, ἀσφαλῶς, εἶναι ὁ Δικαιοκρίτης Θεός. Ἐμεῖς εἴμαστε δοῦλοι τοῦ Θεοῦ, οἱ ὁποῖοι ἔχουμε συγκεντρωμένο στὸ ἱστορικό μας ἕνα βαρύτατο φορτίο ἁμαρτιῶν. Ἂν καὶ φέρουμε αὐτὸ τὸ φορτίο, ὁ Θεὸς «οὐ κατὰ τὰς ἁμαρτίας ἡμῶν ἐποίησεν ἡμῖν». Δὲν μᾶς ἀνταπέδωσε τὴν ἀξία τῶν ἁμαρτιῶν μας, ἀλλὰ μᾶς σπλαχνίσθηκε καὶ μᾶς λύτρωσε ἀπὸ τὸ χρέος καὶ μᾶς λυτρώνει κάθε φορὰ ποὺ προστρέχουμε μὲ μετάνοια καὶ εἰλικρίνεια στὸ Μυστήριο τῆς Ἐξομολογήσεως. Ὅταν, ὅμως, φεύγουμε ἀπὸ τὴν Ἐξομολόγηση, πολλοὶ ἀπὸ ἐμᾶς γρήγορα ξεχνᾶμε τὴν μακροθυμία τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸ πλῆθος τῶν ἁμαρτιῶν μας καὶ μὲ τὸ ποὺ βλέπουμε κάποιον -ἀκόμη καὶ ἂν αὐτὸς ὁ κάποιος λέγεται σύζυγος, πεθερὰ ἤ πεθερός, ἀδερφὴ ἤ ἀδερφός- ὁ ὁποῖος λίγο μᾶς κορόιδεψε, μᾶς σκούντηξε, μᾶς μίλησε ἀπότομα, μᾶς εἰρωνεύτηκε, μᾶς ἔκλεψε, μᾶς ἔκρινε, μᾶς χτύπησε, εἴμαστε ἔτοιμοι (καὶ τὸ κάνουμε ἀρκετὲς φορές) νὰ τὸν παραδώσουμε στὸ πὺρ τὸ ἐξώτερον, σὰν νὰ εἴμαστε βασιλικώτεροι τοῦ Βασιλέως Χριστοῦ. Τότε, ὅμως, λαμβάνουμε τὴν «ἔνδικον μισθαποδοσίαν». Ἡ ἀγνωμοσύνη πρὸς τὸν Θεὸ καὶ ἡ ἀσπλαχνία πρὸς τοὺς συνανθρώπους μας, τοὺς συνδούλους μας, προκαλεῖ τὴν Θεία Δικαιοσύνη, ἡ ὁποία στὴν περίπτωση αὐτὴ εἶναι ἀπόλυτη. 

               Δὲν εἶναι λογικὸ καὶ δίκαιο; Πῶς γίνεται νὰ θέλω ἀπὸ τὸν Ὕψιστο Θεὸ νὰ εἶναι Ἐλεήμων ἀπέναντι σὲ ἐμένα, ἕναν ταπεινὸ δοῦλο, ὅταν ἐγὼ μὲ τὴν πρώτη εὐκαιρία σπεύδω νὰ καταστρέψω τοὺς ὅμοιους μὲ ἐμένα ταπεινοὺς συνανθρώπους μου; Κὶ ὅλο αὐτὸ γιατί; Γιὰ νὰ ἐπικρατήσει γιὰ λίγο τὸ «ἐγώ» μου. Γιὰ αὐτὸ τὸ «ἐγὼ» ζημιωνόμαστε ἀφάνταστα. Αὐτὸ τὸ «ἐγὼ» εἶναι ποὺ μᾶς ἀνοίγει τὸν λάκκο. Ἂν ἀντ’ αὐτοῦ ἐπιλέξουμε τὸ Θέλημα τοῦ Θεοῦ, αὐτομάτως ἔχουμε ἐξασφαλίσει διὰ παντὸς τὸν πλοῦτο τῆς φιλανθρωπίας Του. Τί ἐξυπνώτερο ἀπὸ αὐτό;

               Τὸ Θέλημα τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἐκφράζεται μέσα ἀπὸ τὸ σημερινὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα, εἶναι νὰ συγχωροῦμε, πράγμα ποὺ ἐξ ὁρισμοῦ εἶναι ἀντίθετο πρὸς τὸν ἐγωισμό. «Συγχωρῶ» στὴν κυριολεξία σημαίνει «κάνω χώρο γιὰ νὰ χωρέσει ὁ ἄλλος, ὁ πλησίον». Γιὰ νὰ δημιουργηθεῖ στὴν καρδιὰ αὐτὸς ὁ χῶρος γιὰ τὸν συνάνθρωπο, εἶναι ἀνάγκη νὰ περιοριστεῖ τὸ «ἐγώ». 

                συγχώρεση εἶναι τὸ ἕνα φτερὸ τοῦ Χριστιανοῦ. Τὸ ἄλλο εἶναι ἡ ἀγάπη. Χωρὶς τὴν συγχώρεση δὲν θὰ δοῦμε Πρόσωπο Θεοῦ, διότι ἂν ἐμεῖς δὲν συγχωρέσουμε, οὔτε ὁ Θεὸς θὰ μᾶς συγχωρέσει. Τί λέμε, ἄλλωστε, στὸ «Πάτερ ἡμῶν»; «Ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν». Ἂν τόσο ἀνυποχώρητοι εἴμαστε στὸ νὰ μὴν συγχωροῦμε ἀπ’ τὴν καρδιά μας ἐκεῖνον ποὺ μᾶς πίκρανε, τότε μάλλον πρέπει νὰ ἀλλάξουμε αὐτὴ τὴν προσευχή. Μὴ γένοιτο!

               Καὶ γιατί, τελικά, νὰ εἴμαστε ἀνυποχώρητοι; Τί μᾶς ἔκαναν; Μᾶς λιθοβόλησαν σὰν τὸν Πρωτομάρτυρα Στέφανο; Μήπως καὶ ἐμᾶς σὰν τὸν Τίμιο Πρόδρομο μᾶς ἔκοψαν τὸ κεφάλι; Μήπως μᾶς ἀνέβασαν στὸν Σταυρό, σὰν τὸν Δεσπότη Χριστό; Ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τὸν Σταυρὸ ὅπου ἦταν καθηλωμένος, μάθημα μᾶς ἔδωσε νὰ συγχωροῦμε, λέγοντας: «Πατέρα μου, συγχώρεσέ τους. Δὲν ξέρουν τί κάνουν».

Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί,

                ὁδὸς πρὸς τὴν Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν εἶναι πιὸ ἁπλὴ ἀπὸ ὅτι τὴν θεωροῦμε. Μποροῦμε νὰ συγχωροῦμε τοὺς πάντες; Θὰ μᾶς συγχωρήσει κὶ ἐμᾶς ὁ Φιλάνθρωπος Θεὸς καὶ θὰ πεῖ στοὺς Ἀγγέλους Του: «διαγράψτε του τὸ χρέος καὶ βάλτε τον στὴν χαρὰ τῆς Ζωῆς». Εὔχομαι αὐτὸ νὰ ἀξιωθοῦμε ὅλοι νὰ τὸ ἀκούσουμε!

               Καλὴ συνέχεια νὰ ἔχουμε τῆς νηστείας τοῦ Δεκαπενταυγούστου! Εἶναι γιὰ ἐμᾶς ἡ καλύτερη εὐκαιρία νὰ δοξάσουμε τὴν Κυρία Θεοτόκο καὶ νὰ ἀκουμπήσουμε στὰ εἰκονίσματά της τὰ αἰτήματα τῶν καρδιῶν μας. Μὴν τὴν ἀφήσουμε νὰ πάει χαμένη!


 Ἐπίσκοπός σας,

   Ἀττικῆς καὶ Βοιωτίας Χρυσόστομος

ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΑ' ΜΑΤΘΑΙΟΥ 2023 (Ομιλία π.Ευθυμίου Μπαρδάκα)

 


Πέμπτη 17 Αυγούστου 2023

ΝΑΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΙΑ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ. ~ π. Σεραφείμ Ρόουζ

 


ΝΑΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΙΑ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ.

Ναί, ἡ ὑπόλοιπη Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία προσπαθεῖ νὰ μᾶς ἀποκόψει, καὶ θὰ διπλασιάσει τὶς προσπάθειές της...

Ναί, εἴμαστε συνειδητοὶ ὅτι ὑπερασπιζόμαστε τὴν Ὀρθοδοξία, τὴν ὁποία ποδοπατοὺν σήμερα οἱ ἴδιοι οἱ Ὀρθόδοξοι Ἱεράρχες.

Ἀλλὰ πὼς εἴμαστε διαφορετικοὶ σὲ αὐτὸ ἀπὸ τὸν Ἅγιο Ἀθανάσιο τὸν 4ο αἰώνα, ποὺ βρήκε κάθε ναὸ στὴν πόλη, ἐκτὸς ἀπὸ ἕναν, στὰ χέρια τῶν Ἀριανῶν;

Πὼς εἴμαστε διαφορετικοὶ ἀπὸ τὸν Ἅγιο Μάξιμο τὸν Ὁμολογητή, ὁ ὁποῖος ὅταν πληροφορήθηκε ὅτι τρεῖς Πατριάρχες εἴχαν ἐκκλησιαστικὴ κοινωνία μὲ τοὺς Μονοθελητές, δήλωσε: «Ἀκόμη καὶ ἄν ὄλος ὁ κόσμος κοινωνήσει μαζὶ τους, ἐγὼ μόνος δὲν θὰ τὸ κάνω!»;

Πὼς εἴμαστε διαφορετικοὶ ἀπὸ τὸν ἅγιο Μάρκο τῆς Ἐφέσου, ποὺ ἀψήφισε μία «Οἰκουμενικὴ Σύνοδο» καὶ κάθε ἱεραρχία μὲ τὴν «καθαρὴ, σεκταριστική, παραληρηματικὴ» πεποίθηση ὅτι μόνος του ἤταν στὴν ἀλήθεια;!

~ π. Σεραφείμ Ρόουζ 
(ἀπόσπασμα ἐπιστολῆς τοῦ ἔτους 1970)

Τρίτη 15 Αυγούστου 2023

Άγιος Κύριλλος Λούκαρις - Διάλογος κατά των Ιησουιτών (1616)

  Αγ. Cyril Lucaris (+1638)


(Σήμερα, 1η Αυγούστου του Ιουλιανού ημερολογίου, παρουσιάζεται διαδικτυακά για πρώτη φορά η αγγλική μετάφραση αυτού του σπουδαίου έργου του Ιερομάρτυρα Κύριλλου Λούκαρη (+1638). Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον αδελφό Χριστόφορο Γκόρμαν για την επίβλεψη του κειμένου. 
Nikolaos Mannis - nikolaosmannis@gmail.com )

Διάλογος κατά των Ιησουιτών (1616) [1]

Ένας σύντομος διάλογος, στον οποίο παρουσιάζεται αναλυτικά ο κίνδυνος που πρόκειται να προκαλέσει μεγάλη ζημιά και ζημιά, με το πέρασμα του χρόνου, στην Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης λόγω της παρουσίας των Ιησουιτών στο Γαλατά [2 ] . Περιλαμβάνει επίσης μια σκέψη για το πώς μπορεί να είναι δυνατό να εξαλειφθεί αυτός ο μεγάλος κίνδυνος. Τα πρόσωπα του διαλόγου είναι ο Ζηλωτής (Ζ) και ο Φιλάθης (Π) [«εραστής της αλήθειας»].

Ζ . Γεια σου Φιλάρεθε! Σε έψαχνα πολύ καιρό για να σε ρωτήσω και να με συμβουλέψεις αν είναι σωστό και δίκαιο να πεθάνει κάποιος για τα αληθινά του δόγματα, τα οποία έχει λάβει από τους πατέρες του. Έχω ακούσει από τα πρώτα μου χρόνια ότι είναι καλύτερο να πεθάνει κάποιος παρά να παραβιάζει την αλήθεια. Γι' αυτό σε αναζήτησα και σε παρακαλώ να μου πεις αν όντως πρέπει.

Π . Θαυμάζω, ω Ζηλωτή, πώς έρχεσαι και με συναντάς με τόση βιασύνη και τόση προθυμία, και παρόλο που δεν με άφησες καν να απαντήσω τον χαιρετισμό, με ρωτάς πράγματα για τα οποία αναρωτιέμαι τι σε αναγκάζει να με ρωτήσεις.

Ζ . Ρωτάω γιατί βλέπω ότι ήρθε η ώρα να πεθάνω, γιατί τόσον καιρό που ήμασταν κάτω από τον τουρκικό ζυγό διατηρήθηκαν ανέπαφα τα δόγματά μας και η Ορθοδοξία μας, ενώ τώρα πρόσφατα ήρθαν οι λεγόμενοι Ιησουίτες και με πολλή πονηριά και υποκρισία. προσπαθούν να τους ανατρέψουν και να τους καταργήσουν όλους. Αυτό βλέπω και νομίζω ότι είναι καλύτερο να πεθάνει κάποιος παρά να ζήσει.

Π . Αυτό λοιπόν είναι που σε στενοχωρεί και σε στεναχωρεί τόσο; Αν σας ενδιέφερε, θα σας έλεγα αυτά που πρόσεξα, πώς έγραψαν κάποιοι σοφοί ανάμεσά τους για αυτούς τους Ιησουίτες, οι οποίοι, αν και εκ πρώτης όψεως φαίνονται ταπεινοί, είναι στην πραγματικότητα πονηροί και λύκοι. και, όπως είπαν εκείνοι οι σοφοί, είναι ικανοί να συντρίψουν ακόμη και ένα βασίλειο, πόσο μάλλον τα δικά μας δόγματα και τη δική μας Εκκλησία! Αλλά φοβάμαι ότι δεν είναι καλό για μένα να μιλάω περισσότερο, και γι' αυτό σιωπώ.

Ζ . Οχι! Σε παρακαλώ μην μου κρύβεις αυτά που έχεις ακούσει από αυτούς, γιατί ξέρω ότι είναι πολύ ωφέλιμο για μένα και για όλους όσους ακούνε αυτά τα πράγματα. Ο καθένας πρέπει να ξέρει τι να αποφασίσει σε αυτή την περίπτωση.

Π . Μου φαίνεται, όπως είπα, ότι δεν είναι καλό, γιατί θα φανεί κακό σε πολλούς από τους ανθρώπους μας. Και γι' αυτό σιωπώ.

Ζ . Μη νομίζετε ότι σε κάποιους θα φανεί κακό, αλλά σε πολλούς θα είναι ωφέλιμο, αν όντως όσα έχουν ακουστεί είναι σίγουρα αληθινά.

Π . Αυτοί οι σοφοί μίλησαν τόσο αληθινά που τίποτα δεν είναι πιο αληθινό.

Ζ . Να είσαι σε εγρήγορση, λοιπόν, μήπως κρύψεις την αλήθεια, αν δεν θέλεις να σηκώσεις αμαρτία και βάρος στην ψυχή σου.

Π . Με τέτοια λόγια που μου μιλάς, με αναγκάζεις να υπακούσω στο θέλημά σου, καθώς θεωρώ ότι αν αυτά που θέλω να σου πω από το στόμα αυτών των σοφών, μάθουν άλλοι από σένα, θα ξέρουν καλύτερα το νόημα. και ο σκοπός αυτών των ανθρώπων, δηλαδή των Ιησουιτών, και στο θέμα αυτό να είμαστε προσεκτικοί απέναντί ​​τους, όσο αυτό μπορεί να επιτευχθεί.

Ζ . Σε παρακαλώ, μην καθυστερείς να εκπληρώσεις το θέλημά μου, όπως οφείλεις, εσύ που είσαι φίλος και καλός Χριστιανός.

Π . Συνάντησα χθες δύο σοφούς ανθρώπους, των οποίων τα ονόματα θα μάθετε αν σας πω. Προς το παρόν όμως δεν θα αναφέρω τα ονόματά τους. Καθώς μιλούσαν για πολλά διαφορετικά θέματα, ήμουν πολύ χαρούμενος με αυτό που άκουγα. Έφτασαν όμως στο σημείο να μιλούν για θέματα πίστης και γνώριζαν και οι δύο ότι η Ανατολική Εκκλησία, αν και υπέστη πολλές ταραχές από αιρετικούς, πάντα υπερασπιζόταν και στηρίζεται στην Ορθοδοξία. Αλλά είπαν ότι αυτή η Εκκλησία είναι τώρα πολύ ατυχής, γιατί δεν υπηρετεί από σοφούς, αλλά την κυβερνούν ανίδεοι που δεν γνωρίζουν το καθήκον τους όσον αφορά τη διαχείρισή της, και που η μόνη τους φροντίδα είναι η φιλαργυρία και η λεηλασία και η αδικία και τίποτα καλό. σε τέτοιο βαθμό που είπε (ο πρώτος σοφός) "Δεν βλέπω πλέον με ποιον τρόπο μπορεί ο Θεός να βοηθήσει αυτή την Εκκλησία εξαιτίας αυτού, ούτε πώς οι Χριστιανοί μπορούν να δουν οποιοδήποτε όφελος από μια τέτοια Εκκλησία, όπου ο λόγος του Θεού, η αγιότητα, η δικαιοσύνη και καμία απολύτως άλλη αρετή δεν υπάρχει, όπως θα έπρεπε στον Χριστιανισμό» . Αυτό είπε ο πρώτος σοφός, στον οποίο ο άλλος απάντησε λέγοντας ότι "αυτή είναι μια καλή και συνετή θεωρία και μακάρι να υπήρχε τρόπος να τη διορθώσω. Από την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους, μετά από λίγα χρόνια άρχισε αυτή η αναταραχή σε αυτήν την Εκκλησία, και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Και αν οι Ανατολικοί πάντα στέκονται και υποστηρίζουν ότι έχουν την Εκκλησία και τους υποστηρίζει η ελπίδα ότι θα στείλει ο Θεός, ίσως την κατάλληλη στιγμή, κάποιος να την καθαρίσει, και αυτή η συνεχής αναμονή παρηγορεί τους φτωχούς ότι έχουν την Εκκλησία, αλλά τώρα κινδυνεύει να εξαφανιστεί, για να μην έχουν τώρα την Εκκλησία οι Ανατολικοί. Αν ρωτήσεις ποιος είναι ο λόγος, σου απαντώ ότι οι Ιησουΐτες χρησιμοποιούν κρυφά όλα τα πονηρεία τεχνάσματα της δικής τους υποκρισίας, με σκοπό τη διάδοση της εξουσίας του Πάπα παντού. Και βρίσκοντας την ευκολία με την οποία μπορούν να δράσουν στην Τουρκία, αφού οι Τούρκοι είναι ένας λαός που δεν ασχολείται ιδιαίτερα με τις υποθέσεις των χριστιανών -εκτός αν κάποιος τους διαφωτίσει, αλλά παρόλα αυτά πέφτουν εύκολα στην τύφλωση- θεώρησαν ότι αυτή είναι η πιο εύκολη προσέγγιση προς την Ανατολή. Στην αρχή έζησαν στη Χίο, όπου ίδρυσαν σχολείο και προσηλυτίσανε τους μισούς ιερείς και λαϊκούς στις απόψεις και τη θρησκεία τους, περιφρονώντας την [κανονική] τάξη και τα δόγματά μας και υποστηρίζοντας τις παπικές θεωρίες. Από εκεί ήρθαν στην Κωνσταντινούπολη και εγκαταστάθηκαν στο Γαλατά. Πρώτα πλησίαζαν τα παιδιά, ώστε μέσω αυτών να προσηλυτίσουν τους γονείς τους. Στη συνέχεια, με μυστικές συμβουλές και με οικονομική υποστήριξη, συστήνουν με κάθε τρόπο και προάγουν στην επισκοπή τους λατινόψυχους και άλλους απατεώνες που μορφώθηκαν στη Ρώμη, που παρίσταναν τους υπάκουους στον Πάπα. Έτσι, με την προτροπή και τη βοήθειά τους,[3] . Με τον ίδιο τρόπο πάλι, με υποκίνηση των Ιησουιτών και τη βοήθειά τους, μητροπολίτης Χριστιανουπόλεως έγινε κάποιος π. Νικόλαος, άνθρωπος μεγάλης απροσεξίας, ανάξιος να ποιμαίνει όχι μόνο ανθρώπους, αλλά και χοίρους [4 ] . Αφήνω έξω τα άλλα του κακουργήματα, γιατί δεν είναι σχετικό να τα αναφέρω. Επειδή όμως διαδίδουν ανοιχτά και χωρίς ίχνος ντροπής ότι είναι παπικοί και ότι ο Πάπας είναι πρώτος και επικεφαλής της Εκκλησίας, γι' αυτό ακριβώς τους στηρίζουν οι Ιησουίτες και τους προάγουν σε αυτούς τους βαθμούς. Αλλά δεν ευθύνονται τόσο όσο αυτός που τους χειροτονεί, δηλαδή ο πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως [5]Πράγματι, αυτός είναι ο κύριος υπεύθυνος. Τι ξέρεις όμως; Τον έχουν παρασύρει και στις απόψεις τους; Με ψεύτικες υποσχέσεις που του έδωσαν, και όπως εξαπάτησαν τον πατριάρχη Νεόφυτο [6]με χορδές από χάντρες και με μερικές εικόνες τυπωμένες σε χαρτί, και όπως εξαπατούν με τέτοια πράγματα και παρασύρουν τον κόσμο, έτσι μπορεί να ξεγελάσουν με τα ψέματά τους τον παρόντα πατριάρχη. Δεν είμαι όμως βέβαιος γι' αυτό, γιατί όποια κι αν είναι τα λάθη και οι παρανομίες του πατριάρχη, ως προς τις χειροτονίες τέτοιων ανάξιων και μάλιστα λατινόφιλων, γνωρίζει ποιοι είναι. Ας είναι όμως. Τώρα δεν μιλάμε μόνο για τους Ιησουίτες, αλλά για το πώς σχεδιάζουν να μας υποδουλώσουν εντελώς και κάνουν χειροτονίες των δικών τους ανθρώπων και τους κάνουν μέλη της Εκκλησίας μας. Τώρα όμως θα δείτε ότι σε λίγο ακόμη και ένας από αυτούς τους λατινόφρονες σκοπεύει να χειροτονηθεί πατριάρχης, γιατί το Πατριαρχείο στέκεται στην καταβολή του ειδικού φόρου στο τουρκικό κράτος. Οι Ιησουίτες μπορούν επομένως να πετύχουν, γιατί έχουν περισσότερα χρήματα από το πατριαρχείο και τις επισκοπές του. Απλώς δεν χρηματοδοτούν άσκοπα την αλλαγή του Πατριαρχείου. Έτσι, όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή γι' αυτούς, θα εγκαταστήσουν έναν λατινόψυχο πατριάρχη της επιλογής τους. Και τότε όλοι εκείνοι οι ιερομόναχοι που περιφέρονται στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης και του Γαλατά με κοινό μοναδικό σκοπό να έχουν εκκλησίες στη δική τους δικαιοδοσία (όπου μόνο φαινομενικά δεν θα είναι Ιησουίτες) υπό τον λατινόψυχο πατριάρχη, θα έχουν την πνευματική καθοδήγηση, θα διδάσκουν μαθήματα και δόγματα σε τέτοιο βαθμό που θα ακολουθούσε η πλήρης εκμηδένιση της Ορθοδοξίας της Ανατολικής Εκκλησίας. Και μην βιαστείτε να πείτε ότι «αυτό δεν έχει γίνει ακόμα», γιατί είναι σίγουρο ότι θα γίνει. Αυτό νομίζω, και νομίζω ότι είναι η χειρότερη από όλες τις καταστροφές, αφού οι αξιωματούχοι της Κωνσταντινούπολης δεν ανησυχούν, αλλά νοιάζονται μόνο για τον εαυτό τους. Από την άλλη, η γνώμη του κόσμου δεν θα έχει σημασία. Επιπλέον, οι πονηροί Ιησουίτες έχουν για μαθητές μερικούς αμαθείς, τους οποίους (με την κακία που τους χαρακτηρίζει) με τόση υποκρισία τους εξαπατούν και τους κάνουν να μοιάζουν με μαϊμούδες, γνωρίζοντας την αδυναμία του μυαλού τους που προέρχεται από την έλλειψη φυσικών προσόντων. . Αλλά τους φροντίζουν για να κερδίσουν την εύνοιά τους, να περιφέρονται στις αγορές και τις εκκλησίες, να διακηρύξουν τη σοφία και την ιερότητα των Ιησουιτών, δελεάζοντας τα καμένα παλικάρια να μαζεύονται κάθε Κυριακή στην εκκλησία των Ιησουιτών, όπως οι τυφλοί παραδίδουν το πρόβατα στους λύκους. Όλα αυτά, αν κάποιος τα σκεφτεί και τα σκεφτεί προσεκτικά,Αυτά ήταν, ω Ζηλωτή, τα λόγια εκείνων των σοφών, που είναι όντως αληθινά, αφού τα είπαν με μεγάλη επίγνωση και τα ίδια τα γεγονότα αποδεικνύουν ξεκάθαρα ότι είναι τόσο ακριβή και όχι διαφορετικά. Και σου το αποκάλυψα γιατί με πίεσε, ξέρεις.

Ζ . Ευχαριστώ, Φιλάλεθε, που αποκάλυψες εκείνες τις λεπτομέρειες που εγώ ο ίδιος δεν θα μπορούσα να γνωρίζω λεπτομερώς. Το μόνο που βλέπω είναι ότι τα δόγματά μας έχουν αρχίσει να καταπατούνται. Συλλογιζόμουν αυτή την κακία που περιβάλλει την Εκκλησία μας και τις ψυχές μας. Γι' αυτό, σε παρακαλώ, πες μου, συμβούλεψε με: Αξίζει κάποιος να πεθάνει ή και να ρισκάρει τη ζωή του παλεύοντας γι' αυτούς, για να σταματήσει η καταπάτηση των δογμάτων μας και της Εκκλησίας μας;

Π . Δεν είναι καθόλου άστοχη η ερώτησή σου, Ζηλωτή, αφού προέρχεται από τον ζήλο της καρδιάς σου. Αλλά το να πεθάνεις και να βάλεις τον εαυτό σου σε κίνδυνο, όπως λες, λίγα ωφελείς στους άλλους αδελφούς σου. Με τα λόγια και τις πράξεις σου λοιπόν, αγωνίσου, αν μπορείς, να ξυπνήσεις τους Χριστιανούς, εκεί που κοιμούνται, ώστε να αντιληφθούν το λάθος και το κακό που κινδυνεύει να γίνει. Και με αυτόν τον τρόπο είναι εύκολο, αν πράγματι ο Θεός μιλάει στις καρδιές των πιστών, όπως μίλησε στις καρδιές των κυρίων της Βενετίας και έδιωξε τους Ιησουίτες από τα μέρη τους. Έτσι με τον ίδιο ακριβώς τρόπο κι αυτοί, αν δεν τους διώξουν από την Κωνσταντινούπολη, τουλάχιστον βγάλτε τους από την καρδιά τους. Αυτό είναι το κατάλληλο αυτή τη στιγμή και τίποτα άλλο.

Ζ . Καλά τα λες, αλλά δεν ξέρω τι λόγια να χρησιμοποιήσω για να ξυπνήσω τις καρδιές των ανθρώπων που δεν καταλαβαίνουν τι συμβαίνει. Γι' αυτό, επικαλούμαι όλη σου την καλοσύνη, μάθε με να λέω αυτό που πρέπει.

Π . Μου ζητάτε να κάνω κάτι για το οποίο δεν έχω τα προσόντα να κάνω, δηλαδή να σας υποδείξω τι είναι κατάλληλο να τους πω. Αλλά στην ομιλία σας μην χρησιμοποιείτε τόσα πολλά ρητορικά σχήματα, αλλά απλά πείτε τους την αλήθεια, με τον εξής τρόπο:Έλληνες και γνήσια παιδιά της Ανατολικής Εκκλησίας, αν και βρεθήκαμε χωρίς βασίλειο (είτε λόγω δικών μας σφαλμάτων, είτε από το θέλημα του Θεού, που ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να κατανοήσει) και χωρίς πλούτη και ανέσεις αυτού του κόσμου, δεν πρέπει τουλάχιστον ποτέ να προδίδουμε την αρχοντιά της ψυχής μας, που με κανέναν άλλο τρόπο δεν προδίδεται, παρά μόνο όταν υποκύπτουμε στα λόγια πονηρών και υποκριτών και αρνούμαστε τα δόγματα των πατέρων μας, ακολουθώντας ξένα δόγματα, που ούτε οι πατέρες μας ούτε εμείς γνωρίζαμε. . Και αυτά δεν είναι τίποτα άλλο από αυτά που μας προβάλλουν οι λεγόμενοι Ιησουίτες, άνθρωποι που μπορούν με λόγια και έργα να εξαπατήσουν και να κοροϊδέψουν και να παραπλανήσουν σύμφωνα με το σχέδιό τους ολόκληρο τον λαό μας, μέσα στην απλότητα και την άγνοιά μας. Λοιπόν, δεν πρέπει να είμαστε ανόητοι και να προδίδουμε την ευπρέπειά μας εμπιστευόμενοι τέτοιους ανθρώπους. Θυμηθείτε, Έλληνες, τι συνέβη στο παρελθόν και συνειδητοποιήστε καλά ότι οι Λατίνοι δεν ήταν ποτέ φίλοι του έθνους μας. Ο Πάπας και οι υπερασπιστές του ήταν πάντα εχθροί της φυλής μας, επιθυμώντας πάντα την απώλεια του βασιλείου μας, αφού έχουν αποδείξει την κακία τους απέναντί ​​μας σε διάφορες περιπτώσεις. Και για να μην μακρηγορώ, σιωπώ για τα υπόλοιπα, εκτός από ένα πράγμα που θέλω να σας θυμίσω, από το οποίο θα καταλάβετε τις διαθέσεις τους. Την ώρα που ο σουλτάνος ​​Μεχμέτ Β' ήταν σε πόλεμο με την Κωνσταντινούπολη και την είχε αποκλείσει, κάνοντας κάθε κόλπο για να πάρει την Κωνσταντινούπολη, έκανε και το εξής: Πέρασε τέσσερα πλοία (από όπου είναι το Νεόκαστρο) από ξηρά και τα έσυρε στο άλλο μέρος. όπου είναι ο Αρσανάς, με πολύ κόπο και βάσανα, γιατί η αλυσίδα δεν τους άφηνε να περάσουν από τη θάλασσα. Και όταν τους είδαν οι Κωνσταντινουπολίτες, αποφάσισαν να κάψουν τα πλοία τη νύχτα. Και σαράντα νεαροί πρίγκιπες συμφώνησαν να πάνε να κάνουν αυτή την επιχείρηση στο όνομα του Θεού. Και μπήκαν στη βάρκα το βράδυ και ξεκίνησαν. Και οι Λατίνοι, που είχαν τον έλεγχο του Γαλατά, τους είδαν και τους πρόδωσαν στον σουλτάνο Μεχμέτ. Και εκείνοι οι καμένοι ευγενείς, χωρίς να αναλογιστούν πώς είναι προδότες οι Λατίνοι, πήγαν γενναία και έπεσαν σε έτοιμη παγίδα. Και από αυτό η ελπίδα των Ρωμαίων[7]χάθηκε και δεν υπήρχε πλέον καμία πιθανότητα να γλιτώσει η Κωνσταντινούπολη. Από αυτό μπορείτε να καταλάβετε τα συναισθήματα των Λατίνων προς τη δική μας φυλή. Τόσα χρόνια δεν έχουμε δει κανένα σημάδι καλοσύνης από αυτούς και τώρα τα τελευταία χρόνια πιστεύεις ότι θέλουν να κάνουν κάτι καλό για εμάς; Σε καμία περίπτωση! Για κανέναν άλλο λόγο δεν το κάνουν, Έλληνες άντρες, παρά για να μας εξαπατήσουν και να μας κάνουν υποτελείς του Πάπα. Κι αν δεν παρασύρουν τους συνετούς, τα καταφέρνουν με τους επιπόλαιους που ξεγελιούνται σε μια στιγμή. Σαγηνεύουν πρώτα τα παιδιά μας και σταδιακά τους πάντες. Έτσι είναι έξυπνοι οι Ιησουίτες στο να μας κοροϊδεύουν. Όταν μας μιλούν με γλυκά λόγια, κρύβουν το δηλητήριό τους. Όταν μας τιμούν εξωτερικά, τότε μας κοροϊδεύουν από μέσα. Όταν μας διδάσκουν, τότε δοκιμαζόμαστε. Όταν μας δίνουν χάρτινα εικονίδια ή χορδές από χάντρες, με αυτόν τον τρόπο μας παγιδεύουν. Όταν οργανώνουν κωμωδίες ή άλλες θεατρικές παραστάσεις, και μας καλούν να πάμε, μας κατηγορούν περιπαικτικά ότι είμαστε αμόρφωτοι και τρελοί και ανάξιοι. Με όλα αυτά διαπιστώνω, Έλληνες, ότι υπάρχουν πολλοί που συναναστρέφονται μαζί τους, αγνοώντας αυτά τα πράγματα. Αυτό είναι που μου καίει την καρδιά, πώς μας έχει κυριεύσει τέτοια άγνοια, ώστε να μην είμαστε άξιοι να διακρίνουμε το κακό που μας καταδιώκει. Και δεν εννοώ όλους τους Έλληνες, αλλά μόνο όσους συναναστρέφονται με τέτοιους υποκριτές και όργανα του Αντιχρίστου. Θα μου πείτε «αλλά παρέχουν στα παιδιά μας δωρεάν παιδεία, και μας διδάσκουν και το Ιερό Ευαγγέλιο, και γι’ αυτό βλέπουμε την προθυμία τους και μας αρέσει». Τόσα ξέρεις, τόσα κρίνεις και τόσα λες! Δεν ξέρεις όμως πόσος δόλος κρύβει όλη αυτή η προθυμία. Το μάθημα, που είναι χωρίς πληρωμή, είναι από μόνη της πληρωμή, αφού με αυτήν αγοράζουν την ψυχή και τη συνείδηση ​​των παιδιών μας. Η διδασκαλία που σου δίνουν είναι η παγίδα που σου στήνουν. Και οφείλετε, Έλληνες άνδρες, αφήνοντας τα υπόλοιπα, να μην ενθουσιαστείτε γιατί σας διδάσκουν, αλλά να ερευνήσετε αν σας ωφελεί το αντικείμενο της διδασκαλίας τους. Για να το διακρίνει κανείς εύκολα, θα πρέπει ίσως να εξετάσει τρία πράγματα: πρώτον, τι διδάσκουν, δεύτερον, τι πρόθεση έχουν όταν διδάσκουν και τρίτον, ποιος είναι ο τελικός τους στόχος. Στο πρώτο θα δείτε αν διδάσκουν αλήθεια ή ψέμα. Γιατί ξέρω ότι ανακατεύουν και τα δύο μαζί. Όταν, για παράδειγμα, σας λένε ότι ο Χριστός πήρε σάρκα και υπέφερε και σταυρώθηκε και αναστήθηκε και ανέβηκε για τη σωτηρία μας, σας λένε την αλήθεια. Όταν όμως σου λένε ότι είχε δώδεκα Αποστόλους και πρώτα απ' όλους τον Άγιο Πέτρο, σε αυτό το σημείο η αλήθεια μπερδεύεται. Όταν σας λένε ότι ο Πέτρος έχει τον Πάπα ως διάδοχό του και επομένως ο Πάπας είναι κύριος της Εκκλησίας, αυτό είναι ψέμα. Το ίδιο και για τα υπόλοιπα. Εξαιτίας αυτού πρέπει να προσέχετε τι σας διδάσκουν. Στο δεύτερο πρέπει να αναλογιστείτε την πρόθεσή τους. Επομένως, όταν σου λένε «η εκκλησία της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης είναι μία, και δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ μας», σας το λένε με κακή πρόθεση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όλοι αυτοί, και οι Ιησουίτες και οι υπόλοιποι Λατίνοι, στα βιβλία που γράφουν για τη διδασκαλία, καταγγέλλουν εμάς τους Έλληνες ως σχισματικούς και αιρετικούς, αποστάτες, ψεύτες και κάθε υβριστικό χαρακτηρισμό, και ότι εμείς δεν έχουν την Εκκλησία, αλλά συναγωγή, όπως οι Εβραίοι. Έτσι μας παρουσιάζουν στην Ιταλία και στα δικά τους μέρη και τώρα εδώ μας λένε ότι η Εκκλησία μας και η εκκλησία τους είναι ένα; Αυτό, λοιπόν, το λένε με κακή και πονηρή πρόθεση, ακριβώς επειδή ισχυρίζονται ότι η Εκκλησία πρέπει να δέχεται στους κόλπους της τους εκλεκτούς και τους αμαρτωλούς. Έτσι, είναι δυνατόν να νομίζουν ότι εμείς είμαστε οι απορριφθέντες και αυτοί οι εκλεκτοί. Έτσι το λένε κακόβουλα. Κρίνετε το σκεπτικό τους για να καταλάβετε ότι αυτά που λένε είναι ανοησίες. Στο τρίτο, εξετάστε το σκοπό, ποιος είναι ο σκοπός του σχεδιασμού τους. Σκοπός τους είναι να μας οδηγήσουν κάτω από την τυραννία του Πάπα, ώστε να μας εξουσιάζει, να τον αναγνωρίσουμε ως Πρώτο και Κεφαλή, υβρίζοντας τον Χριστό μας και περιφρονώντας την Εκκλησία μας. Πρέπει να το σκεφτείτε αυτό, Έλληνες, και μετά να βγάλετε ένα συμπέρασμα για την καλοσύνη των υποκριτών. Αυτούς που θεωρείς τόσο ταπεινούς, αναστάτωσαν βασίλεια, έκαψαν έθνη, προκάλεσαν αιματοχυσία, δεν έκαναν ούτε ένα καλό και ακόμα περιμένουμε να μας ωφελήσουν ενώ μας μισούν τόσο πολύ; Αφού προσποιούνται, είναι δυνατόν να σκοπεύουν να μας βοηθήσουν; Και είστε τόσο ανόητοι, Έλληνες, που δεν το σκέφτεστε αυτό; Μπορείτε να βρείτε τόσα πολλά παραδείγματα και έχετε ακούσει για την πονηριά τους. Είναι δυνατόν να αφήσεις ανεξέλεγκτους τους εχθρούς σου και των παιδιών σου, τους εχθρούς της σωτηρίας σου, τον λαό σου, τη χώρα σου και την πίστη σου και την Ανατολική Εκκλησία σου; Είναι δυνατόν να αφήσουμε αυτά τα λύματα να διαδώσουν την κακία και τα πονηρά του κόλπα; Μακάρι να μην συμβεί ποτέ αυτό, αγαπητοί μου, παρακαλώ. Βλέπεις τα σκυλιά; Αποφύγετε τα για να μην σας δαγκώσουν! Βλέπεις τους κακούς εργάτες; Απομακρυνθείτε πριν σπάσουν τα αμπέλια από τον αμπελώνα σας! Βλέπετε τη διαίρεση που απειλεί να καταστρέψει την Εκκλησία σας; τα δόγματα σου, η φυλή σου; Μακριά από αυτούς, μακριά από τέτοιες αλληλεπιδράσεις, από τις διδασκαλίες τους, αν δεν θέλετε να σας συμβεί απροσδόκητο κακό, εάν θέλετε να μείνετε σταθεροί στις παραδόσεις χωρίς ταραχές και σύγχυση, με τη μόνη ελπίδα ότι ο Θεός θα μας ελεήσει και παρηγορήστε μας, όταν Αυτός αποφασίσει". Αυτό, ω Ζηλωτή, νομίζω ότι πρέπει να τους πεις αυτή τη στιγμή. Μπορείς όμως να τελειοποιήσεις, αφαιρώντας και προσθέτοντας, ως μελετητής που είσαι, τον πιο χρήσιμο και τον πιο απαραίτητο, ώστε όσοι θα σε ακούσουν να ενημερωθούν με περισσότερη προσοχή.

Ζ. Σας ευχαριστώ για την τόσο σημαντική διδασκαλία σας, την οποία σκοπεύω να σώσω στη μνήμη μου ανέπαφη, όσο μπορώ, χωρίς προσθήκες. Και αν τα καταφέρω με αυτόν τον τρόπο, θα το πω ακριβώς όπως το άκουσα από εσάς, με την ελπίδα να ωφεληθούν πολλοί. Ώρα να φύγουμε, λοιπόν, με τη βοήθεια του Θεού.

Π. Σας εύχομαι καλή επιτυχία στις προσπάθειές σας.



[1] The original work (in Greek) was published in Α. Παπαδοπούλου-Κεραμέως, Ανάλεκτα ιεροσολυμιτικής σταχυολογίας, τόμος Α΄, Πετρούπολη, 1891, σ. 220-230.

[2] Μια γειτονιά της Κωνσταντινούπολης.

[3] Πρόκειται για τον Λατινόφιλο Νικηφόρο Μελλίσσηνο Κομνηνό.

[4] Πρόκειται για τον λατινόφιλο Νικόλαο Γοργογύρη, επίσης μαθητή του Ελληνικού Κολλεγίου Ρώμης.

[5] Την εποχή εκείνη Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ήταν ο λατινόφρων Τιμόθεος Β' (πατριάρχης από το 1612 έως το 1620).

[6] Ο Πατριάρχης Νεόφυτος Β' (πατριάρχης από το 1602 έως το 1603 και από το 1607 έως το 1612) ήταν επίσης λατινόφρων.

[7] Οι Έλληνες μέχρι τον 19ο αιώνα αυτοχαρακτηρίζονταν ως Ρωμαίοι.

Δευτέρα 14 Αυγούστου 2023

"Δεν είναι ο ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΣ που θα μας καταστρέψει" - Eπιστολές του Γέροντα Ιωάννη της Μονής των Σπηλαίων (Δ΄ Αποσπάσματα)

 

  Αγαπητέ εν Κυρίω Ν.!

Ο άνθρωπος, σε όποια εποχή και να ζει, θέλει δεν θέλει, κάνει την επιλογή που καθορίζει το μέλλον του στην αιωνιότητα. Αυτό έχει παραχωρηθεί από τον Θεό και δεν γίνεται να το σταματήσει ούτε το πιο παντοδύναμο χέρι, ούτε η πιο μαζική διαμαρτυρία. Ό,τι όρισε ο Θεός θα εκπληρωθεί χωρίς αμφιβολία. Όμως πότε, πώς; Αυτό δεν μας έχει δοθεί να το γνωρίζουμε και η Γραφή μάς αποτρέπει από την επιθυμία να το μάθουμε. Διότι το έχει θέσει ο Κύριος υπό τη δική Του εξουσία.

Ή μήπως ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός δεν ύψωσε την αρχιερατική Του προσευχή για όλες τις εποχές και για όλους τους πιστούς χριστιανούς; Διαβάστε προσεκτικά το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, κεφ. 17. Εκεί βρίσκεται η απάντηση σε όλες τις συγχύσεις μας, που δεν είναι κάτι άλλο παρά αμφιβολίες και ταλαντεύσεις της πίστης. Προσέξτε ιδιαιτέρως τα λόγια: «οὐκ ἐρωτῶ ἵνα ἄρῃς αὐτούς ἐκ τοῦ κόσμου, ἀλλ ̓ ἵνα τηρήσῃς αὐτούς ἐκ τοῦ πονηροῦ...». Όλη μας η θεία Λατρεία, όλη η Αγία Γραφή μιλούν για το ανίκητο όπλο της πίστης.

«Επί τόν Κύριον ὁ ἐσχηκώς ἐλπίδα, οὐ δείσει τότε, ὅτε πυρί τά πάντα κρινεῖ καί κολάσει» (Αντίφωνο β', Αναβαθμοί πλ. Δ' ήχου). Βέβαια, «οἶδε Κύριος εὐσεβεῖς ἐκ πειρασμοῦ ῥύεσθαι, ἀδίκους δέ τηρεῖν εἰς ἡμέραν κρίσεως κολαζομένους...» (Β' Πέτρ. 2,9).

Τώρα όμως κανείς δεν μιλά για τον Κύριο, κανείς δεν μιλά για την παντοδυναμία Του, το έλεος, την αγάπη. Μόνο ένα πράγμα ακούγεται τώρα, ότι ο εχθρός εξαπατά κι αν δεν μας εξαπατήσει σήμερα, θα μας εξαπατήσει αύριο. Μα δεν σας προκύπτει το ερώτημα: γιατί, όταν πάνω σε όλα τα τρόφιμα και τα αντικείμενα πρώτης ανάγκης έβαζαν τον ραβδωτό κώδικα με τα τρία εξάρια, γύρω υπήρχε κοινή σιωπή; Όλα όσα πωλούνται στην αγορά δεν τα κατάπιαμε και δεν τα μασάμε ακόμη; Και τους ραβδωτούς κώδικες τους έβγαλαν από το χαρτί της εφορίας και δεν χρειάζεται να γράψουμε δήλωση, αλλά ο θόρυβος ακόμη εξακολουθεί, δεν έχει τέλος, και το ψέμα πλέκει ψέμα, και οι άνθρωποι που έχουν απλή ψυχή, τρέχουν μακριά από την Εκκλησία με σύγχυση και τρόμου τρέχουν μακριά από τη σωτήρια κιβωτό που έχει τιμονιέρη τον ίδιο τον Κύριο. Ορίστε τι κλίμακας πλάνη σχεδίασε και υλοποιεί τώρα ο εχθρός.

Όσο για τους ραβδωτούς κώδικες: αν την παρούσα στιγμή τους κοιτάξουμε από την άποψη του πιστού ανθρώπου, τι να πούμε; Για τον άπιστο δεν είναι τρομακτικοί, διότι η άγνοια καθαυτή είναι η σφραγίδα της επικείμενης απωλείας, για την οποία ο άνθρωπος δεν σκέφτεται, αλλά και τον πιστό επίσης αυτά τα τρία εξάρια δεν τον απειλούν ακόμη, αφού στα χέρια μας, στην καρδιά μας και στον νου υπάρχει ακόμη ενεργή η θεία σφραγίδα: το σημείο του σταυρού, εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος καν θανάσιμόν τι πίωσιν, οὐ μὴ αὐτούς βλάψη.

Οἱ τῷ Σταυρῷ τειχιζόμενοι, τῷ ἐχθρῷ ἀντιτασσόμεθα, μή δειλιώντες τάς αὐτοῦ μεθοδείας καὶ ἐνέδρας Κύριε, ὅπλον κατά τοῦ Διαβόλου (όχι μόνο κατά των τριών εξαριών, αλλά κατά του ίδιου του διαβόλου) τον Σταυρόν σου ἡμῖν δέδωκας· φρίττει γάρ και τρέμει, μή φέρων καθορᾶν αὐτοῦ τήν δύναμιν, ὅτι νεκρούς ἀνιστῆ και θάνατον κατήργησε...

Όμως αυτό ισχύει αν έχουμε πίστη στον Θεό και ελπίδα αταλάντευτη. Χωρίς πίστη όλα είναι τρομακτικά και την ίδια τη ζωή δεν αξίζει να τη ζει κανείς.

Μήπως είναι τάχα η κληρονομιά της Εκκλησίας, η θεία Λατρεία, μια σύλληψη μόνο για δακρύβρεχτα συναισθήματα; Όχι, όχι κι όχι! Διότι ο λόγος του Θεού είναι ζωντανός και ισχυρός και πιο κοφτερός από κάθε σπαθί δίστομο... Ο άγιος Φιλάρετος (Ντροζντώφ) έλεγε ότι ακόμα και στο προφανές δεν θα πιστέψει, αν αυτό αντιτίθεται στη Γραφή. Να η δύναμη της πίστης!

Αγαπητέ Ν., ζήστε με πίστη. Να εργάζεστε στη δουλειά σας και να την κάνετε σαν υπακοή στον Θεό. Δεν είναι για όλους το να τρέχουν στην εκκλησία με τη σφουγγαρίστρα. Δεν θα γίνουν όλοι λειτουργοί στο Ιερό Βήμα, αλλά όσοι κληθούν από τον Θεό κι έχουν αγάπη στον αγώνα, διότι αυτή η διακονία είναι μαρτυρική.

Οι άνθρωποι χρειάζονται και μηχανικούς και γιατρούς και δασκάλους και όλοι είναι αναγκαίοι. Δεν υπάρχουν περιττοί άνθρωποι στον κόσμο. Σημασία δεν έχει τι κάνουμε, αλλά πώς το κάνουμε και στο όνομα ποίου. Σε αυτό βρίσκεται η σωτηρία. Όλα, όσα δεν συμφωνούν με την πίστη, είναι αμαρτία.

Συγχωρήστε με μεγαλόψυχα. Είμαι πια πολύ γέρος και ζω με παλιές αντιλήψεις και για την πίστη και για τη σωτηρία. Αλλά τις έβαλαν μέσα μου αυτές τις αντιλήψεις άνδρες του Θεού, άνδρες άγιοι, που συναριθμούνται πια στον χορό των Ρώσων νεομαρτύρων. Ορίστε, αυτό μου είναι αρκετό σε όλη μου τη μακρόχρονη ζωή.

Ζητώ τις άγιες ευχές σας για την αδυναμία μου.

 

                                                                           ***


Αγαπητέ π. Ν.

Παραθέτετε ένα πολύ καλό χωρίο του Θεοδώρου του Στουδίτου. Μας λέει λοιπόν, ότι όλοι οι άνθρωποι, σε όλες τις εποχές, κάνουν μια επιλογή στη ζωή τους: να προχωρήσουν από τη στενή οδό ή την ευρεία.

Στον Θεό δεν μπορεί να υπάρξει αδικία: όσοι έζησαν πριν την εμφάνιση αυτής της νέας τεχνολογίας και του συστήματος καταγραφής, θα σωθούν τάχα, ενώ οι μεταγενέστεροι θα χαθούν απαξ άπαντες, απλά και μόνο επειδή ζουν σ' αυτή την εποχή της Αποκαλύψεως.

Το πιο φοβερό πράγμα, που κρύβεται μέσα σ' όλα αυτά, είναι αυτή η ταραχή και η σύγχυση, που χτυπά τους πιστούς. Δεν έχουμε πια πίστη στη φωνή της Εκκλησίας. Όμως η Εκκλησία έχει νου συνοδικό. Η Σύνοδος προσευχήθηκε, εξέτασε το θέμα από όλες τις πλευρές και εκφράστηκε – αυτή είναι η φωνή της Εκκλησίας. Όμως εμείς, μη έχοντας πίστη, δεν δείχνουμε εμπιστοσύνη και ακούμε ιδιώτες, οι οποίοι ακόμα και πνευματοφόροι αν είναι, δεν παύουν να είναι άνθρωποι, άρα όχι προφυλαγμένοι από λάθη.

Υ.Γ. Προς το παρόν σε κανένα ερωτηματολόγιο δεν τίθεται ζήτημα για την πίστη μας και την ελπίδα.

 

***



Αγαπητή εν Κυρίω Μ.!

Η σφραγίδα του Αντιχρίστου θα εμφανιστεί, όταν αυτός θα κυριαρχήσει και θα λάβει την εξουσία και θα είναι ο ένας και μοναδικός κυβερνήτης στη γη τώρα όμως κάθε κράτος έχει τη δική του κεφαλή.

Γι' αυτό μην πανικοβάλλεστε πρόωρα, αλλά να φοβάστε τώρα τα αμαρτήματα, που διανοίγουν και στρώνουν τον δρόμο στον μελλοντικό Αντίχριστο. 

 (συνεχίζεται)

Πηγή